Choć wielu pierwotnych zamierzeń nie uda się zrealizować, transport w czasie trwania Euro 2012 w Polsce poradzi sobie ze zwiększonymi zadaniami. Przygotowaniom różnych sektorów, w tym zwłaszcza drogowego, do obsługi uczestników i gości turnieju poświęcona była zakończona 19 stycznia konferencja w Warszawie._x005F_x000D_
Konferencję pod nazwą “Zarządzanie ruchem drogowym w Polsce podczas Euro 2012” zorganizowały wspólnie dwa współpracujące blisko stowarzyszenia: Polski Kongres Drogowy oraz ITS Polska. Honorowym patronatem objął ja Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Choć głównym tematem był ruch na drogach między miastami-gospodarzami i na ulicach w tych metropoliach, konferencja stała się okazją do zaprezentowania przygotowań we wszystkich dziedzinach składających się na infrastrukturę tak wielkiego wydarzenia._x005F_x000D_
Zgłaszając kandydaturę (wspólnie z Ukrainą) do organizacji piłkarskich Mistrzostw Europy, Polska złożyła 28 gwarancji rządowych, m.in. dotyczących: stadionów, promocji, bezpieczeństwa, dystrybucji biletów oraz zakazów stadionowych, ochrony oznaczeń i innych praw własności intelektualnej, w tym także funkcjonowania transportu. Realizacja tych gwarancji przebiega zgodnie z planem – stwierdził dyrektor biura ds. Euro w Ministerstwie Sportu i Turystyki Dariusz Buza. Na potrzeby Turnieju zbudowano w Polsce 4 stadiony o łącznej pojemności 185 000 miejsc w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu, przebudowane i rozbudowane zostały także stadiony rezerwowe w Krakowie i Chorzowie. Łącznie zrealizowano projekty infrastrukturalne wartości ok. 100 mld zł._x005F_x000D_
Strategię transportu w czasie trwania turnieju określa – jako organizator turnieju – UEFA. Obejmuje ona ruch do krajów – gospodarzy, w tym między Polska a Ukrainą, ruch do miast gospodarzy, w tym ruch pomiędzy miastami-gospodarzami w kraju (który jest przedmiotem krajowej strategii) i obszar miast. Koncepcja przygotowana przez każde miasto obejmuje całość problemów transportowych, w tym takie szczegóły jak specjalne oznakowanie drogowe i dla pieszych. O tych wymaganiach UEFA mówili: Stefano Manelli, UEFA Public and Airports Transport Manager i Sławomir Monkiewicz, Menadżer ds. Transportu Publicznego w spółce EURO 2012 Polska. Brak będzie możliwości dojazdu w rejon stadionu dla samochodów osobowych (poza samochodami z akredytacją UEFA), szerokie zastosowanie systemów typu park and ride (zaparkuj i jedź transportem zbiorowym) oraz park and walk (zaparkuj i idź pieszo). W dojazdach do stadionów kluczowa rola przypada transportowi kolejowemu ze względu na dużą zdolność przewozową. UEFA proponuje również miastom-gospodarzom przystąpienie do Free Transport Initiative – polegającej na uznaniu, że komunikacja publiczna byłaby w nich za darmo dla posiadaczy biletów w dniu meczu i 12 godzin po spotkaniu. Trwają na ten temat rozmowy, w których istotną kwestią jest wysokość proponowanej przez władze europejskiej piłki rekompensaty finansowej._x005F_x000D_
W oparciu o wytyczne UEFA powstała Krajowa Koncepcja Obsługi Transportowej EURO 2012, opracowana przez podległą Ministerstwu Sportu i Turystyki spółkę PL.2012 oraz koncepcje transportowe miast-gospodarzy. Celem nadrzędnym strategii – jak powiedziała odpowiedzialna za jej przygotowanie Maja Połubińska ze spółki PL.2012 – było: stworzenie sprawnego systemu transportu kibiców w trakcie trwania mistrzostw, minimalizacja uciążliwości komunikacyjnej turnieju dla normalnego funkcjonowania transportu pasażerskiego i towarowego w kraju i wzmocnienie wizerunku Polski, jako kraju o sprawnym systemie transportowym._x005F_x000D_
Koncepcja ogólnopolska odnosi się do kwestii dojazdu do Gdańska, Poznania, Wrocławia i Warszawy, czyli miast, w których będą rozgrywane mecze oraz przejazdów pomiędzy tymi miastami. Nadanie jej ostatecznego kształtu możliwe było dopiero po grudniowym losowaniu grup turnieju, gdy było już jasne jakie drużyny i w jakich terminach grać będą na polskich stadionach. Przykładem szczegółowości przygotowywanych założeń może być np. koncepcja obsługi dnia otwarcia turnieju, czyli 8 czerwca, gdy na Stadionie Narodowym w Warszawie Polska zagra z Grecją._x005F_x000D_
Wzięto więc pod uwagę, że będzie to otwarcie turnieju, budzące ogromne zainteresowanie. Mecz zaplanowano w piątek, w trakcie tzw. długiego weekendu, co może skłonić wielu Polaków do przyjazdu do Warszawy dla zapoznania się z atmosferą wielkiej imprezy. Działać będzie największa strefa kibica pod Pałacem Kultury, w której nawet 100 tysięcy osób będzie mogło bawić się i śledzić mecz na telebimach. Jednocześnie, z uwagi na odległość geograficzną Grecji, a także przeżywane przez ten kraj perturbacje ekonomiczne należy zakładać niskie zainteresowanie Greków przyjazdem do Polski. Na tej podstawie oszacowano, że dzień przed meczem do Warszawy przyjedzie blisko 4 tys. Polaków i niemal 2 tys. Greków, a w dniu meczu odpowiednio: 125 tys. i 16 tys. Grecy w przeważającej części mają przybywać samolotami, a Polacy – transportem drogowym._x005F_x000D_
Świadomość, że tak duża część zwiększonego ruchu odbywać się będzie po drogach, wymaga ścisłej współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, m.in. dla identyfikacji tzw. wąskich gardeł na kluczowych odcinkach dróg, opracowania sposobów ich minimalizacji przez np. ręczne sterowanie ruchem, wdrażanie tymczasowej organizacji ruchu. Planowane jest czasowe ograniczenie ruchu ciężarowego na kluczowych odcinkach dróg. Opracowane są także warianty alternatywne na wypadek nieukończenia przed mistrzostwami pewnych odcinków dróg._x005F_x000D_
GDDKiA – jak zapewnił Bolesław Żemojtin z Departamentu Zarządzania Ruchem Dyrekcji – wykonała analizę proponowanych tras przejazdu kibiców pomiędzy miastami gospodarzami turnieju i stwierdziła, że może na nich “zaistnieć potrzeba zapewnienia płynności i bezpieczeństwa ruchu kibicom, których nawyki drogowe zostały ukształtowane w innej rzeczywistości transportowej.” Oznaczać to będzie m.in., poza wspomnianym już ograniczeniem ruchu ciężarowego, nakaz ograniczenia prac prowadzonych na jezdniach w ramach trwających budów i przebudów, czasową organizację ruchu na odcinkach autostrad, na których stopień zaawansowania realizacji inwestycji pozwali na dopuszczenie ruchu pojazdów osobowych. Wprowadzone zostaną zmiany w programach sygnalizacji świetlnej, nadające priorytet trasom przewidywanego przejazdu kibiców piłkarskich i udrożniony ruch na punktach poboru opłat na autostradach._x005F_x000D_
Ponieważ jednak ruchu ciężarowego nie da się na czas turnieju całkowicie wyeliminować, a nawet może on być większy ze względu na konieczność dowożenia zaopatrzenia dla większej niż zwykle liczby ludzi, proponowane są trasy alternatywne dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 ton. Takie przekierowanie ruchu napotyka jednak – przyznał B. Żemojtin – na trudności wynikające ze słabości sieci drogowej. Wiążą się one m.in. z występowaniem odcinków o szerokości jezdni poniżej 6 m, planowanymi w czasie trwania turnieju EURO 2012 pracami remontowymi, występowaniem ograniczeń skrajni wiaduktów do 3 m, obowiązującymi miejscowo zakazów wjazdu dla pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 12t, i ogólnie niewystarczającą nośnością dróg niższych kategorii dla przyjęcia ruchu pojazdów ciężarowych – co sprawia, że ich zarządcy nie wyrażają zgody na proponowane trasy._x005F_x000D_