Głośne poparcie dla podniesienia norm
Wzdłuż polskich dróg ciągną się setki kilometrów ekranów akustycznych. Fot. PKDWzdłuż polskich dróg ciągną się setki kilometrów ekranów akustycznych. Fot. PKD

Polski Kongres Drogowy pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia podnoszący dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku. Zwrócił też uwagę, że wciąż brakuje rozróżnienia na drogi nowobudowane i remontowane oraz uwzględnienia specyfiki miejscowości o zwartej zabudowie._x005F_x000D_

Projekt rozporządzenia, przygotowany w błyskawicznym tempie przez Ministerstwo Środowiska, stanowi reakcję na powtarzające się krytyczne doniesienia o obudowywaniu dróg oraz linii kolejowych wielokilometrowymi rzędami coraz wyższych ekranów akustycznych. PKD przypomina, że jest on zgodny z wielokrotnie zgłaszanymi przez zarządców dróg publicznych postulatami. Złagodzenie wartości dopuszczalnych hałasu, w tym w porze nocnej, jest propozycją długo oczekiwaną także przez zarządców linii kolejowych, projektantów oraz konsultantów środowiskowych. Pozwoli na urealnienie stosowanych metod ochrony oraz kosztów, w tym kosztów inwestycyjnych i późniejszego utrzymania. Przede wszystkim należy oczekiwać widocznego ograniczenia stosowania ekranów akustycznych._x005F_x000D_

Według projektu, dopuszczalne wskaźniki stosowane “do prowadzenia długookresowej polityki w zakresie ochrony przed hałasem” w przypadku dróg i linii kolejowych mają wynosić: 64 decybeli w dzień i 59 w nocy w bliskości szkół, szpitali i domów opieki społecznej, 68 (dzień) i 59 decybeli (noc) dla terenów zabudowy mieszkaniowej i rekreacyjnych oraz 68 (dzień) i 61 (noc) dB – w strefach śródmiejskich miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Według dotychczasowych przepisów, dopuszczalne wskaźniki wynoszą odpowiednio: 55 i 50, 60 i 50 oraz 65 i 55 decybeli._x005F_x000D_

Popierając kierunek proponowanych zmian, PKD zwrócił jednocześnie uwagę na fakt, że projekt rozporządzenie nadal nie określa, dla której doby w roku należy odnosić wartości dopuszczalne, co może rodzić problemy interpretacyjne w warunkach dużej zmienności natężenia ruchu dobowego (zróżnicowane wahania tygodniowe, miesięczne, roczne itd.). Nie zróżnicowano też wartości dla dróg nowych i istniejących, co było postulowane w wystąpieniach Polskiego Kongresu Drogowego i zarządców dróg. Brak tego zróżnicowania będzie powodować nadal wiele problemów przy przebudowach dróg o znaczących natężeniach ruchu przechodzących przez miejscowości o zwartej i bliskiej zabudowie w stosunku do drogi._x005F_x000D_

PKD zaproponował też, by rozporządzenie było początkiem prac nad zmianami przepisów związanych z właściwą ochroną przed hałasem komunikacyjnym. Poza określeniem wartości dopuszczalnych powinny one dotyczyć kwestii zagospodarowania przestrzennego, w tym kształtowania otoczenia drogi, kwalifikacji terenu, procedury uzyskiwania opinii i pozwoleń na realizację obiektów na stały i czasowy pobyt ludzi w otoczeniu linii komunikacyjnych i in. Tym zagadnieniom będzie poświęcona współorganizowana przez PKD I Konferencja Ochrony Środowiska Przed Hałasem Drogowym TRANSNOISE 2012, która odbywać się będzie od 3 październikaw Zakopanem._x005F_x000D_

Na zdjęciu: chodnik przy ul. Wał Miedzeszyński w Warszawie, na wysokości Saskiej Kępy._x005F_x000D_

Opinia PKD w sprawie projektu rozporządzenia

Stanowisko Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich

Stanowisko Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach

Informacje o konferencji TRANSNOISE w Zakopanem

Loading...