Polski Kongres Drogowy pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia podnoszący dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku. Zwrócił też uwagę, że wciąż brakuje rozróżnienia na drogi nowobudowane i remontowane oraz uwzględnienia specyfiki miejscowości o zwartej zabudowie._x005F_x000D_
Projekt rozporządzenia, przygotowany w błyskawicznym tempie przez Ministerstwo Środowiska, stanowi reakcję na powtarzające się krytyczne doniesienia o obudowywaniu dróg oraz linii kolejowych wielokilometrowymi rzędami coraz wyższych ekranów akustycznych. PKD przypomina, że jest on zgodny z wielokrotnie zgłaszanymi przez zarządców dróg publicznych postulatami. Złagodzenie wartości dopuszczalnych hałasu, w tym w porze nocnej, jest propozycją długo oczekiwaną także przez zarządców linii kolejowych, projektantów oraz konsultantów środowiskowych. Pozwoli na urealnienie stosowanych metod ochrony oraz kosztów, w tym kosztów inwestycyjnych i późniejszego utrzymania. Przede wszystkim należy oczekiwać widocznego ograniczenia stosowania ekranów akustycznych._x005F_x000D_
Według projektu, dopuszczalne wskaźniki stosowane “do prowadzenia długookresowej polityki w zakresie ochrony przed hałasem” w przypadku dróg i linii kolejowych mają wynosić: 64 decybeli w dzień i 59 w nocy w bliskości szkół, szpitali i domów opieki społecznej, 68 (dzień) i 59 decybeli (noc) dla terenów zabudowy mieszkaniowej i rekreacyjnych oraz 68 (dzień) i 61 (noc) dB – w strefach śródmiejskich miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Według dotychczasowych przepisów, dopuszczalne wskaźniki wynoszą odpowiednio: 55 i 50, 60 i 50 oraz 65 i 55 decybeli._x005F_x000D_
Popierając kierunek proponowanych zmian, PKD zwrócił jednocześnie uwagę na fakt, że projekt rozporządzenie nadal nie określa, dla której doby w roku należy odnosić wartości dopuszczalne, co może rodzić problemy interpretacyjne w warunkach dużej zmienności natężenia ruchu dobowego (zróżnicowane wahania tygodniowe, miesięczne, roczne itd.). Nie zróżnicowano też wartości dla dróg nowych i istniejących, co było postulowane w wystąpieniach Polskiego Kongresu Drogowego i zarządców dróg. Brak tego zróżnicowania będzie powodować nadal wiele problemów przy przebudowach dróg o znaczących natężeniach ruchu przechodzących przez miejscowości o zwartej i bliskiej zabudowie w stosunku do drogi._x005F_x000D_
PKD zaproponował też, by rozporządzenie było początkiem prac nad zmianami przepisów związanych z właściwą ochroną przed hałasem komunikacyjnym. Poza określeniem wartości dopuszczalnych powinny one dotyczyć kwestii zagospodarowania przestrzennego, w tym kształtowania otoczenia drogi, kwalifikacji terenu, procedury uzyskiwania opinii i pozwoleń na realizację obiektów na stały i czasowy pobyt ludzi w otoczeniu linii komunikacyjnych i in. Tym zagadnieniom będzie poświęcona współorganizowana przez PKD I Konferencja Ochrony Środowiska Przed Hałasem Drogowym TRANSNOISE 2012, która odbywać się będzie od 3 październikaw Zakopanem._x005F_x000D_
Na zdjęciu: chodnik przy ul. Wał Miedzeszyński w Warszawie, na wysokości Saskiej Kępy._x005F_x000D_