Większość rekomendacji przedstawionych przez PKD jako efekt środowiskowych konsultacji projektu Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych została poparta 28 listopada przez uczestników konferencji konsultacyjnej. Proponuje się m.in. by pozostawić jako obowiązujące Wytyczne z 2010 r. z niezbędnymi aktualizacjami, a termin wymagania poziomu powstrzymywania L wyznaczyć na 1 stycznia 2016 roku.
W ramach trwających pół roku konsultacji, Polski Kongres Drogowy współdziałając z GDDKiA, zbierał uwagi i propozycje zmian do opublikowanego na początku lutego projektu nowych Wytycznych. 27 sierpnia odbyła się konferencja konsultacyjna, było także kilka spotkań roboczych. Po przeanalizowaniu wszystkich zgłoszonych w trakcie konsultacji uwag i wniosków, PKD złożył w GDDKiA w przewidzianym umową terminie raport z ogólnymi rekomendacjami, dotyczącymi podstaw regulacji problemów stosowania barier i zawierających szczegółowe propozycje zmian w dokumentach poddanych konsultacji. Te ogólne rekomendacje zostały poddane pod osąd uczestników otwartej konferencji, zorganizowanej w miniony piątek w ośrodku konferencyjnym GDDKiA w Józefowie._x005F_x000D_
Główne wnioski z konsultacji zaprezentował wiceprezes PKD Tadeusz Suwara. Po dyskusji, uczestników spotkania poproszono o sondażowe głosowanie nad poszczególnymi propozycjami. Zyskała poparcie generalna propozycja, by wobec dużej liczby szczegółowych uwag do projektu nowych Wytycznych, pozostawić funkcjonujące Wytyczne z roku 2010 i dostosować je do nowej sytuacji, związanej ze zmianą normy PN EN 1317 oraz skorygować zdezaktualizowane bądź błędne zapisy. Równocześnie GDDKiA powinna wdrożyć prace nad daleko idącymi zmianami w przedstawionym do konsultacji projekcie Wytycznych ze stycznia 2014 r._x005F_x000D_
Nie zyskała poparcia rekomendacja PKD, by termin wprowadzenia poziomu powstrzymywania „L” powiązać z ukończeniem prac nad nowymi Wytycznymi. Zdaniem uczestników spotkania lepszym rozwiązaniem jest wyznaczenie konkretnej i w miarę bliskiej daty, gdyż w przeciwnym razie wymóg taki stałby się fikcją. Zgodnie z przegłosowanym wnioskiem, PKD będzie rekomendować termin wymagania w ogłaszanych przetargach poziomu powstrzymywania „L” od 1 stycznia 2016 r._x005F_x000D_
PKD modyfikuje też rekomendację parametru poziomu intensywności zderzenia ASI: większość uczestników spotkania głosowała za wykluczeniem stosowania barier o parametrze „C”. Charakterystyczna była wypowiedź Józefa Taczalskiego z firmy Czartek: „Jako producent mam w ofercie klasę „C” i pewnie byłoby w moim interesie gdybym mógł ją sprzedawać ale jako użytkownik dróg jestem jej przeciwny”. W tej sytuacji pozostanie zapis, by poziom “A” uznać za pożądany, a poziom “B” za dopuszczalny._x005F_x000D_
Sprzeczne opinie wyrażano wobec propozycji, by z uwagi na zakres tematyczny Wytycznych znacznie wykraczający poza kwestie drogowych barier ochronnych, nadać dokumentowi bardziej adekwatny tytuł. PKD proponował „Wytyczne stosowania elementów bezpieczeństwa ruchu na drogach krajowych”, po dyskusji większość opowiedziała się za „Wytycznymi stosowania systemów ograniczających drogę na drogach krajowych”. Dodatkowo PKD rekomenduje uwzględnienie zgłoszonego z Sali wniosku, by podczas prac nad zmianą treści Wytycznych 2010 r. włączyć do nich rozdział dotyczący terminali._x005F_x000D_
W związku z rekomendacją, by w pierwszym rzędzie aktualizować Wytyczne 2010, swoje propozycje zmian w tym dokumencie przedstawili: prezes Transprojektu Warszawa Tadeusz Suwara, prof. Tadeusz Sandecki i inż. Bogusław Polak z firmy MP Mosty._x005F_x000D_
Dyrektor Departamentu Zarządzania Drogami i Mostami GDDKiA Norbert Wyrwich podziękował uczestnikom konsultacji za aktywny udział i pracę włożoną w opracowywanie opinii i uwag. Zapowiedział jednocześnie – w odpowiedzi na zgłoszoną propozycję powołania stałego zespołu pracującego nad aktualizacją przepisów dotyczących barier i innych urządzeń brd – że dalsze prace nad Wytycznymi prowadzone będą w maksymalnie transparentny sposób i taki zespół ma niewątpliwie rację bytu. Zapowiedział też, że Generalna Dyrekcja podejmie kroki dla wyjaśnienia podnoszonej przez uczestników konsultacji sprawy braku oficjalnego tłumaczenia normy 1317, co prowadzi do nieporozumień terminologicznych i różnych interpretacji zapisów._x005F_x000D_
PKD zwróci się do GDDKiA o uwzględnienie skorygowanych rekomendacji w dalszych pracach nad aktualizacją Wytycznych 2010 i opracowaniem nowych Wytycznych._x005F_x000D_