W ramach konsultacji społecznych projektu zmian tzw. specustawy drogowej, mających uregulować pilną kwestię dopuszczenia do ruchu dróg budowanych na Euro 2012, Polski Kongres Drogowy skierował do Ministra TBiGM opinię wskazującą na bezwzględny priorytet zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom dróg.
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przygotowało projekt zmian w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, którego celem jest stworzenie warunków dla wydawania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi pomimo niewykonania części robót a także niespełniania wymogów ochrony środowiska. Właściwy organ będzie mógł dopuścić warunkowo drogę lub inny obiekt do użytkowania i jednocześnie w decyzji wskazać termin wykonania brakujących robót wykończeniowych czy innych budowlanych, a także spełnienia wymagań ochrony środowiska. Proponowane zmiany – głosi uzasadnienie – mają na celu uzyskanie stanu przejezdności dróg przed rozpoczęciem Euro 2012.
PKD w swoim stanowisku ocenił pozytywnie uregulowanie budzącej wiele wątpliwości kwestii rozumienia “przejezdności” dróg. Kluczowe znaczenie mieć będzie przy tym zapewnienie bezpiecznego ich użytkowania przy tymczasowej organizacji ruchu. Równocześnie stowarzyszenie zwróciło uwagę na brak zgodności proponowanych rozwiązań z artykułem 57 ust. 1 Prawa budowlanego, który nakłada na kierownika budowy obowiązek złożenia oświadczenia o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz innymi przepisami. Może to prowadzić do trudności przy praktycznym stosowaniu ustawy.