Uwagi PKD do projektu rozporządzeń w sprawie warunków technicznych
Drogi z szerokimi poboczami będą mogły być przebudowywane na przekrój 2+1. Na zdjęciu: przejcie drogi krajowej nr 17 przez Łopiennik (woj. lubelskie). Fot. GDDKiA O/LublinDrogi z szerokimi poboczami będą mogły być przebudowywane na przekrój 2+1. Na zdjęciu: przejcie drogi krajowej nr 17 przez Łopiennik (woj. lubelskie). Fot. GDDKiA O/Lublin

Polski Kongres Drogowy zwraca uwagę, że planowane uchylenie załączników nr 4 i 5 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla dróg publicznych może pogorszyć jakość projektowania dróg, zwłaszcza niższej kategorii. Najwięcej zastrzeżeń wzbudzają nowe regulacje dotyczące projektowania nawierzchni i oceny parametrów równości podłużnej i poprzecznej oraz właściwości przeciwpoślizgowych._x005F_x000D_

Te najbardziej kontrowersyjne zapisy zostały dołożone do projektu, który w swej zasadniczej części dotyczy upowszechnienia stosowania przekroju 2+1 z fizycznym rozdzieleniem przeciwnych kierunków ruchu za pomocą dwustronnej bariery ochronnej lub separatorów trwale umocowanych w konstrukcji nawierzchni. Zamiast dróg z szerokimi poboczami, mogą być budowane drogi o przekroju 2+1, z zespołem leżących na przemian dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania. Zaletą takiego rozwiązania jest zmniejszenie ryzyka wypadków podczas wyprzedzania, zwiększenie przepustowości drogi i komfortu jazdy. Projekt stanowi, że przekrój 2+1 można stosować wyłącznie poza terenem zabudowy na istniejących lub nowoprojektowanych drogach klas GP i G oraz przy etapowaniu budowy drogi ekspresowej._x005F_x000D_

Akceptując proponowane rozwiązanie, jako mające korzystny wpływ na bezpieczeństwo ruchu, PKD uważa, że ograniczenie możliwości zastosowania przekroju 2+1 do odcinków dróg poza terenem zabudowy jest niezasadne. W terenie zabudowy także mogą być spełnione wszystkie kryteria (w zakresie ograniczonej dostępności do drogi, ruchu pieszego i rowerowego itp.) które umożliwią zastosowanie przekroju 2+1 w analogiczny sposób._x005F_x000D_

W uzasadnieniu proponowanych zmian budzące najmniej zastrzeżeń sprawy przekroju 2+1 są opisane bardzo szeroko i szczegółowo, a tymczasem prawdziwie ważne dla zarządców dróg, zwłaszcza samorządowych, sprawy dotyczące konstrukcji nawierzchni opisano bardzo zdawkowo. Projekt uchyla dotychczasowe załączniki: nr 4 “Sposób przeprowadzania badań geotechnicznych i określenia warunków gruntowo-wodnych podłoża nawierzchni” i nr 5 – “Projektowanie konstrukcji nawierzchni dróg”. Jak można przeczytać w uzasadnieniu, ma to na celu “dostosowanie przepisów dotyczących nawierzchni do postępu technologicznego”. W praktyce oznaczać będzie jednak – zdaniem PKD – że niemal wszyscy z zarządców dróg nie będą wiedzieli jak zlecać i jak oceniać projekty. Poradzą sobie GDDKiA i być może Zarządy Dróg Wojewódzkich, ale reszta administracji drogowej zostanie pozostawiona samej sobie._x005F_x000D_

Polski Kongres Drogowy proponuje, żeby w zamian za uchylane załączniki, wprowadzić do rozporządzenia zapisy dotyczące minimalnych wymagań podłoża pod konstrukcję drogi dotyczące nośności podłoża, minimalnego wtórnego modułu odkształcenia, wskaźnika zagęszczenia, mrozoodporności. Zamiast uchylanego zał. nr 5 proponuje się wprowadzić dla nawierzchni podatnych minimalne grubości konstrukcji pakietu bitumicznego uzależnione od klasy drogi dla: dróg klasy G – 22 cm, dróg klasy Z – 18 cm, dróg klasy L – 14 cm i dróg klasy D -12 cm (w przypadku szczególnie małego ruchu- 8 cm)._x005F_x000D_

Rozporządzenie wprowadza nowe zapisy dotyczące równości podłużnej, równości poprzecznej i oceny właściwości przeciwpoślizgowych. Z uwagi na obligatoryjność stosowania zapisów rozporządzenia po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia należy pozostawić okres przejściowy (np. 1 rok)na przygotowanie się wykonawców do ich stosowania. Dotyczy to zarówno wykonawstwa jak i sprzętu pomiarowego – uważa PKD. Należy rozważyć rezygnację z pomiaru przy użyciu łaty i klina – albo dopuścić go na drogach klas niższych niż GP._x005F_x000D_

Szczegółowe uwagi PKD

Loading...