Senat zmienił zapisy o wykluczaniu wykonawców

Senat usunął z tekstu ustawy zmieniającej Pzp najbardziej restrykcyjne zapisy o wykluczaniu wykonawców, a dał zamawiającym uprawnienia sprawdzania ich “rzetelności”. Przeciwko ustawie protestował PKD i organizacje skupiające przedsiębiorców. W dyskusji senatorowie powoływali się na te opinie._x005F_x000D_

Senat rozpatrywał 3 października uchwaloną 14 września przez Sejm ustawę o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych i ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi. Wprowadziła ona kolejne zmiany w art. 24 Pzp, które znacznie pogarszają sytuację wykonawców. Dodano kolejne przesłanki wykluczeń, w tym okoliczność zapłacenia przez wykonawcę kar umownych na sumę przekraczającą 5% wartości kontraktu. Ustawa wprowadzała także w art. 24 nowy podpunkt 1b mówiący o wykluczaniu wykonawców, z którymi zamawiający rozwiązał bądź wypowiedział umowę o wartości przekraczającej 20 milionów euro, jeśli wartość niezrealizowanego zamówienia wynosiła co najmniej 5% wartości umowy._x005F_x000D_

Polski Kongres Drogowy, a także wiele organizacji skupiających pracodawców i firmy budowlane zaprotestowały przeciwko tym rozwiązaniom. W liście do Marszałka Senatu PKD zaapelował o odrzucenie proponowanych zmian w art. 24, gdyż pogłębiają one nierówność stron kontraktów. Dodanie do przesłanek wykluczenia okoliczności “zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej” w sytuacji gdy wysokość kar jest arbitralnie stanowiona przez zamawiającego i nie jest w żaden sposób powiązana z realnym wymiarem szkody sprawia, że tylko od decyzji Zamawiającego zależeć będzie przekroczenie przez karę 5% wartości kontraktu. Istnieją też poważne wątpliwość czy nowelizacja jest zgodna z prawem UE, zwłaszcza z dyrektywą 2004/18/WE, która kładzie nacisk na przestrzeganie “zasady proporcjonalności”. Może istnieć obawa, że art. 24 ust 1 pkt 1b narusza zasadę proporcjonalności, ze względu na generalne i automatyczne wykluczenie danego wykonawcy ze wszystkich postępowań w ramach systemu zamówień publicznych w Polsce._x005F_x000D_

W toku prac nad ustawą w Komisji Gospodarki Narodowej senator Andrzej Owczarek (PO) zaproponował rozwiązanie polegające na usunięciu dodanego przez Sejm kontrowersyjnego pkt. 1b i dodaniu w art. 22 nowego punktu 5, mówiącego, że zamawiający może oceniać zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia w szczególności w odniesieniu do jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia. Jak wyjaśniał projektodawca, dzięki temu zamawiający będzie mógł żądać, żeby firma, która uczestniczy w przetargu, przedstawiła informacje na temat wszystkich swoich udziałów w przetargach i jak one się zakończyły. Każdorazowa ocena przez zamawiającego “rzetelności wykonawcy” ma więc zastąpić to co wykonawcy nazwali “czarną listą”._x005F_x000D_

Poprawka sen. Owczarka została przegłosowana przez Senat. Z tekstu uchwalonej przez Sejm ustawy wykreślono w konsekwencji podpunkt 1b art. 24 a oraz cały art. 24b – mówiący o tym, że zamawiający po rozwiązaniu umowy “niezwłocznie informuje Prezesa UZP”, a ten miał “niezwłocznie dokonać zmian w wykazie”. Znika w ten sposób jeden z głównych zarzutów wobec ustawy: że wprowadzi możliwość pozbawiania firm dostępu do zamówień tylko na podstawie zawiadomienia zamawiającego, a nie wyroku sądowego._x005F_x000D_

Po przyjęciu poprawek Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Na 85 obecnych senatorów 58 głosowało za, 27 wstrzymało się od głosu._x005F_x000D_

Rozpatrzenie poprawek Senatu do ustawy znalazło się w porządku obrad Sejmu w dn. 11 października._x005F_x000D_

Zapis fragmentów posiedzenia Senatu RP (2-3.10.2012)

Loading...