Rządowy ranking dróg ekspresowych planowanych do budowy
Budowa drogi ekspresowej. Fot. GDDKiABudowa drogi ekspresowej. Fot. GDDKiA

Ministerstwo Transportu pokazało wyniki rankingu dróg ekspresowych, które mają być wybudowane w nowej perspektywie budżetu UE. Określa on „hierarchię pilności” realizacji danych odcinków w miarę napływu środków. Nie przygotowano natomiast planu budowy obwodnic miast, gdyż nie wiadomo czy będą na nie pieniądze._x005F_x000D_

Ranking jest częścią „Dokumentu implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030)”. Został on opublikowany na stronie internetowej MTBiGM w związku z informacją o ogłoszeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie wybranych elementów strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla tego dokumentu. Opracowanie zawiera plany inwestycyjne dotyczące nie tylko dróg, ale również projektów kolejowych, morskich i z obszaru żeglugi śródlądowej._x005F_x000D_

Przy tworzeniu listy rankingowej brano pod uwagę kilka kryteriów, którym przypisano różny procentowy udział i dodatkowo „zważono” założonymi współczynnikami. Z uwagi na zdefiniowane cele w okresie 2014 – 2020, największe znaczenie (udział) miało kryterium braku alternatywnego wysokoprzepustowego połączenia drogowego, kryterium kontynuacji ciągu drogowego oraz kryteria natężenia ruchu (ciężarowego i ogólnego). Dodatkowymi kryteriami były: funkcja drogi (tu punkty przyznano za: ujęcie zadania na sieci bazowej i kompleksowej TEN-T, za połączenie ze stolicą kraju oraz za połączenie na obszarze Polski Wschodniej. Inne kryteria to gotowość do realizacji, kryterium rozwoju portów morskich (połączenia 4 morskich portów z siecią dróg krajowych) oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego._x005F_x000D_

Po dokonaniu tych wszystkich przeliczeń ustalono listę 43 odcinków, na które – jak spodziewa się Ministerstwo Transportu – będą środki europejskie w budżecie 2014-2020. W pierwszej piątce najpotrzebniejszych dróg znalazły się dwa odcinki autostradowe: A1 Tuszyn-Pyrzowice i A18 Olszyna-Golnice, które jednak będą realizowane przy użyciu innych środków (najprawdopodobniej przez drogowe spółki specjalnego przeznaczenia) i drogi ekspresowe S8 z Radziejowic do Białegostoku i S7 z Gdańska do Warszawy i z Warszawy do Krakowa._x005F_x000D_

Wiceminister Transportu Patrycja Wolińska-Bartkiewicz poinformowała posłów z Komisji Infrastruktury, że wciąż nie jest znana kwota przeznaczona na inwestycje drogowe w przyszłej perspektywie budżetowej, ale w jej ocenie inwestycje z listy rankingowej będą się mieściły w alokacji, jaka zostanie nam przyznana. Spodziewamy się podobnego poziomu, lub tylko nieco niższego, od tego z lat 2007-2013 – powiedziała._x005F_x000D_

Odniosła się też do dyskusji dotyczących budowy obwodnic miast. Zidentyfikowaliśmy 217 takich zadań na sieci dróg krajowych, które są w różnym stopniu przygotowane – powiedziała wiceminister. Oceniamy je pod kątem parametrów takich samych, jak drogi ekspresowe i autostrady. Na pierwsze miejsca wśród tych kryteriów wysuwają się dwa: kryterium natężenia ruchu ciężarowego i kryterium braku alternatywnego wysoko przepustowego połączenia. I może się okazać, że po oddaniu wybudowanych ciągów dróg ekspresowych, budowa przynajmniej niektórych z tych obwodnic stanie się niecelowa, gdyż zniknie ruch ciężarowy przez te miejscowości. Niemniej jednak wśród tych 217 inwestycji są takie, gdzie należy bezwzględnie poprawić przejazd na drogach krajowych. Ograniczenia finansowe nie pozwalają jednak na pokazanie ich wykazu w formie takiego dokumentu, który uzyskałby akceptację Rady Ministrów – dodała P. Wolińska-Bartkiewicz._x005F_x000D_

Toczą się rozmowy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego o mechanizmie finansowania takich inwestycji bez uszczuplania alokacji na drogi ekspresowe ze środków Funduszu Spójności. Pierwotna propozycja zakładała włączenie się w finansowanie obwodnic na drogach krajowych samorządowych władz województw. Propozycja ta nie spotkała się jednak z pozytywnym odzewem samorządowców, którzy odebrali ją chęć pozbycia się przez rząd odpowiedzialności za drogi krajowe. Po dalszych analizach rząd będzie proponował, żeby część zadań finansować w ramach programu pod roboczą nazwą „Polska Wschodnia bis” lub w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2._x005F_x000D_

Ranking dróg ekspresowych

Stenogram z posiedzenia Komisji infrastruktury 11.07.2013 r.

Loading...