PKD o wytycznych w sprawie barier: nie pozorować dyskusji
Testy bariery stalowej. Fot. PKDTesty bariery stalowej. Fot. PKD

Polski Kongres Drogowy zwrócił uwagę na poważne zastrzeżenia, które w środowisku producentów, dostawców oraz wykonawców budzą nowe wytyczne stosowania barier ochronnych. Zaproponowane bez konsultacji ze środowiskiem, wprowadzają najostrzejsze w Europie wymogi, bez liczenia się z realiami gospodarczymi – uważa PKD._x005F_x000D_

Projekt „Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych” został opublikowany na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 3 lutego. Zastąpią one poprzedni dokument z 2010 r., co wynika zarówno z doświadczeń w jego stosowaniu jak i zmiany normy zharmonizowanej PN-EN 1317-5:2012, którą 4 lat temu tamte wytyczne wprowadziły do Polski._x005F_x000D_

Celem wytycznych jest wskazanie sposobu wyznaczania systemów powstrzymujących pojazd, tylko tam gdzie są one niezbędne oraz opisanie metody doboru takich parametrów techniczno-funkcjonalnych, które w przypadku uderzenia pojazdu w barierę będą dawały ludziom największe szanse przeżycia. Dokument wskazuje sposoby postępowania przy ustalaniu potrzeby stosowania, lokalizacji oraz doboru parametrów funkcjonalnych drogowych barier ochronnych przy zewnętrznej krawędzi jezdni, na pasach dzielących oraz na drogowych obiektach inżynierskich. GDDKiA zwróciła się do projektantów i producentów barier drogowych o zgłaszanie uwag do zaprezentowanego projektu wytycznych. Uruchomiła nawet specjalny formularz do proponowania alternatywnych, w stosunku do zaproponowanych, zapisów wytycznych._x005F_x000D_

Polski Kongres Drogowy wyraził zaniepokojenie trybem przygotowywania tej nowelizacji istniejących uregulowań. „Jeszcze do niedawna działalność GDDKiA była poddawana krytyce za brak umiejętności albo woli prowadzenia dialogu z podmiotami działającymi na rynku. Dotyczyło to przede wszystkim firm projektowych i wykonawczych, ale ta „filozofia” działania, którą można streścić w zdaniu „my mamy władzę, więc wiemy najlepiej co jest słuszne”, odcisnęła swoje piętno i na trybie prac i na samym dokumencie – czytamy w stanowisku PKD. „Wytyczne GDDKiA powstawały bez jakiegokolwiek zaangażowania największych producentów i dostawców barier na polskim rynku. Środowisko to nie było informowane o pracach, czy choćby o wstępnych założeniach do Wytycznych. Szanujemy kompetencje naukowców oraz urzędników GDDKiA którzy zespołową pracą doprowadzili do powstania dokumentu. Warto jednak pamiętać, że i po stronie podmiotów rynkowych istnieją duże zasoby wiedzy, gromadzone choćby z racji tego, że producenci musza inwestować w badania. Po raz kolejny jednak zwyciężyła nieufność do biznesu, brak partnerskiego traktowania firm, które działają na polskim rynku, tworzą miejsca pracy i postęp technologiczny w drogownictwie”._x005F_x000D_

PKD domaga się, by wejście w życie Zarządzenia Generalnego Dyrektora, które wprowadzi nowe Wytyczne do stosowania, poprzedzone zostało rzetelną, pogłębioną, a nie pozorowaną dyskusją. Wytyczne powinny uwzględniać m.in. postępowanie innych krajów UE, także tych przodujących w rozwiązaniach podnoszących bezpieczeństwo (np. Niemcy, Dania), które nie spieszą się z wprowadzaniem nowych wymagań. Wygląda na to, że będziemy pierwszym krajem w UE, który będzie żądał na drogach krajowych stosowania wyłącznie systemów o klasach powstrzymywania L1 i L2. Jaki mamy – jako kraj, gospodarka jako całość – w tym interes? Już dostosowanie się do poprzednich wytycznych z 2010 r. wymagało od producentów sporego wysiłku, zainwestowania w nowe linie produkcyjne, badania i testy. Jeżeli nie ma wyraźnej obligacji do zmiany wymagań, to należy wziąć pod uwagę aspekt ekonomiczny. Tymczasem wstępne analizy pokazują, że konkurencja na rynku dostawców barier może być zaburzona, gdyż nie jest wykluczone, że tylko jeden dostawca (nawet nie producent) ma ofertę zgodną z nowymi wymaganiami. To nie jest sytuacja dobra z punktu widzenia Zamawiającego w kolejnych wielkich projektach inwestycyjnych._x005F_x000D_

Ze szczególną uwagą należy rozważyć kwestię sytuacji przejściowych i czasu, od którego wytyczne będą stosowane. W roku 2013 ogłoszono wiele nowych przetargów w systemie „Zaprojektuj i buduj”, kolejne będą ogłaszane w tym roku. W wielu przypadkach kończy się faza projektowania bądź właśnie trwa. To rodzi poważne problemy dla projektantów i przyszłych wykonawców. Uważamy, ze dopiero po rozstrzygnięciu tych zasadniczych dylematów przyjdzie czas dyskutowania o konkretnych zapisach Wytycznych – konkluduje stowarzyszenie w swym stanowisku._x005F_x000D_

Zobacz projekt wytycznych GDDKiA:

Stanowisko PKD

Loading...