Jednym z powodów braku stosowania w kontraktach budowlanych w Polsce klauzul FIDIC są rozpowszechnione teorie o rzekomej ich niezgodności z polskimi prawem, w tym Kodeksem cywilnym czy ustawą Prawo zamówień publicznych. Tymczasem powinny one być traktowane jako implementacja przepisów Kodeksu cywilnego – uważa Dariusz Koba, prezes Centrum Zamówień Publicznych.
Problem ten zauważyła nawet Najwyższa Izba Kontroli, która we wnioskach z niedawnej kontroli “Wykonywanie przez GDDKiA obowiązków inwestora przy realizacji inwestycji drogowych” stwierdziła: “Należy rozważyć szersze oparcie umów na Warunkach Kontraktowych FIDIC. Między innymi w większości obecnie realizowanych kontraktów wykreślone zostały w Szczególnych Warunkach Kontraktu zapisy zakładające możliwość zastosowania uzasadnionej waloryzacji cen jednostkowych w czasie trwania kontraktu (Subklauzula 13.8 Warunków Kontraktowych FIDIC), a rolę Inżyniera Kontraktu, dla którego w warunkach kontraktowych FIDIC przewidziano rolę niezależnego eksperta, ograniczono praktycznie do roli inspektora nadzoru inwestorskiego. (…) Wskazane byłoby przy tym, ograniczyć do niezbędnego minimum wprowadzanie zmian w umowach polegających na odstępstwie do wzorca umowy FIDIC, w tym nie rezygnować z zapisów o uzasadnionej waloryzacji cen, która zmniejsza ryzyko obu stron umowy. Nie należy również ograniczać inżyniera kontraktu do roli inspektora nadzoru. Działając jako niezależny fachowiec (bez uprawnień do dokonywania zmian w warunkach kontraktu) inżynier kontraktu powinien ułatwić obu stronom umowy dojście do porozumienia w spornych kwestiach”.
Stosowanie warunków kontraktu FIDIC jest nie tylko implementacją przepisów Kodeksu cywilnego, ale również nie narusza zasad zamówień publicznych, w szczególności: zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy jest tożsamy z jego zobowiązaniem zawartym w ofercie oraz nie dochodzi do zmiany umowy w stosunku do treści oferty, ewentualnie dochodzi do zmiany, której okoliczności i warunki zostały szczegółowo określone w umowie – stwierdził Dariusz Koba w prezentacji podczas konferencji Polskiego Kongresu Drogowego “Consensus facit legem”.
Ponad 50 lat temu Międzynarodowa Federacja Inżynierów Konsultantów FIDIC (skrót francuskiej nazwy Federation Internationale Des Ingenieurs-Conseils).opublikowała pierwszą edycję Czerwonej Książki, zawierającej warunki kontraktowe dla budowy. Bardzo szybko stały się popularnym standardem, a ich istotną zaletą jest automatyczne wprowadzanie szereg procedur zarządzania inwestycją i budową. Kontrakt reguluje zasady współpracy Stron, procedury zarządzania ryzykiem, kosztami, jakością i inne. Stosowanie klauzul FIDIC jest nie tylko możliwe ale i pożyteczne, gdyż stanowią rozwinięcie wielu artykułów k.c. i ustawy Pzp – stwierdził D. Koba, popierając swoją opinię szczegółową analizą przepisów tych aktów prawnych.