Marszałkowie żądają zaprzestania degradacji dróg samorządowych
Zniszczone drogi przez powodzie wymagają zwiększonych nakładów remontowych. Fot. ZDW KrakówZniszczone drogi przez powodzie wymagają zwiększonych nakładów remontowych. Fot. ZDW Kraków

Podczas lipcowego Konwentu Marszałków Województw szefowie regionalnych samorządów przyjęli dokumenty, w których domagają się od rządu sfinansowania remontu dróg samorządowych zniszczonych podczas budowy autostrad i budowy dróg łącznikowych z siecią dróg szybkiego ruchu. Polski Kongres Drogowy wspiera te postulaty w swej działalności programowej._x005F_x000D_

Obradujący w Sieniawie na Podkarpaciu marszałkowie wezwali ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomira Nowaka do podjęcia działań dla rozwiązania problemów niszczenia dróg niższej kategorii podczas intensywnej budowy autostrad i dróg ekspresowych. Stwierdzili, że budowa dróg szybkiego ruchu zagraża samorządowej infrastrukturze drogowej, która jest nieprzygotowana do przejęcia funkcji dróg dojazdowych na place budów dla ciężkiego transportu a także do przejęcia ruchu ciężkiego z autostrad i dróg ekspresowych. Rozwiązaniem problemu mogłoby stać się ustanowienie wieloletniego Narodowego Programu Odbudowy Dróg Samorządowych z zapewnieniem środków budżetowych na ich rewitalizację._x005F_x000D_

Innym problemem, który powstał podczas budowy autostrad i dróg ekspresowych jest włączenie ich do istniejącej sieci dróg. Marszalkowie podkreślili potrzebę skomunikowania węzłów autostradowych z drogami samorządowymi, przez budowę sieci dróg łącznikowych. Ich finansowanie również powinno zostać zapisane w wieloletnim programie i mieć formę dotacji dla GDDKiA lub jednostek samorządu terytorialnego. Program funkcjonowałby podobnie do tzw. schetynówek, czyli wnioskodawca musiałby zapewnić także wkład własny._x005F_x000D_

Samorządowcy postulują także zmianę obowiązującego przepisu ustawy o drogach publicznych, na mocy którego po wybudowaniu w nowym przebiegu drogi ekspresowej, dotychczasowa droga krajowa na równoległym odcinku zostaje z mocy prawa przekształcona w drogę gminną i przekazana w zarząd gminie na terenie której przebiega. Drogi krajowe spełniają w sieci zupełnie inne funkcje niż drogi gminne i maja też znacznie wyższy standard. Wymagają wyższych nakładów na letnie i zimowe utrzymanie, a gminy nie mają na to środków. Marszałkowie proponują, by w tych przypadkach zastosować takie same rozwiązania jak po oddaniu do użytku autostrady, kiedy drogi alternatywne dla nich pozostają drogami krajowymi._x005F_x000D_

Postulaty Marszałków są zbieżne z wcześniejszymi propozycjami programowymi Polskiego Kongresu Drogowego – pojawiły się we wnioskach Samorządowego Forum Drogowego w Krakowie w lutym 2010 i na innych forach. PKD będzie nadal je wspierał w swoich działaniach programowych._x005F_x000D_

Stanowisko Konwentu Marszałków – rewitalizacja dróg samorządowych

Stanowisko Konwentu Marszałków – budowa dróg łącznikowych

Stanowisko – Przebieg dróg krajowych zastępowanych drogami ekspresowymi

Loading...