Konferencja jak tunelowe mistrzostwa świata!

Program tegorocznej edycji Forum Tunelowego aż skrzy się od znakomitych nazwisk i prezentacji największych osiągnięć światowej techniki w dziedzinie budownictwa podziemnego i podwodnego. Zapraszamy już 3 i 4 lutego.

Konferencja stanowi kontynuację Polskiego Forum Tunelowego, które tradycyjnie odbywało się we Wrocławiu. Tym razem jednak, ze względu na ograniczenia spowodowane pandemią, spotkamy się przed ekranami komputerów: konferencja odbędzie się w trybie on-line, w znanym już formacie WebForum PKD. Od tej edycji nosi też nową nazwę – III Międzynarodowe Forum Tunelowe.

Określenie „międzynarodowe” jest w pełni w pełni uzasadnione. Wybitni eksperci z międzynarodowych organizacji i firm, zajmujących się budową tuneli komunikacyjnych, zaprezentują przykłady szczytowych osiągnięć współczesnej techniki budowlanej. Firma Peri zaprezentuje głośną inwestycję: najdłuższą na świecie przeprawę mostowo-tunelową Hongkong-Zhuhai-Makau, której częścią jest podwodny tunel o długości 6,7 km. Wjazd do tego tunelu znajduje się na wybudowanej w tym celu sztucznej wyspie.

W podobnej technologii tunelu zanurzonego będzie wybudowany tunel pod jedną z duńskich cieśnin, który połączy wyspę Lolland w Danii z niemiecką wyspą Fehmern. W tunelu znajdzie się dwujezdniowa droga o 4 pasach i dwa zelektryfikowane tory kolejowe. Po wybudowaniu liczący 16,7 km tunel Femern Baelt będzie najdłuższym tunelem drogowym i kolejowym na świecie i najdłuższym tunelem drogowym poprowadzonym pod wodą.

Już jednak wiadomo, że po pewnym czasie zostanie zdystansowany przez kolejowy tunel Helsinki-Tallin. Planowany pod dnem Zatoki Fińskiej tunel łączący stolice Finlandii i Estonii, ma mieć długość, w zależności od wybranego wariantu, od 68 do 85 km. O przygotowaniach do jego budowy opowie Peter Vesterbacka, szef Finest Bay Area Development – prywatnego podmiotu, który porwał się na tak gigantyczną inwestycję, szacowaną na 15 miliardów euro.

Natomiast o miano najdłuższego tunelu drogowego i najgłębiej zanurzonego będzie ubiegał się tunel Rogfast w Norwegii. Ma on liczyć 26,7 km a będzie zanurzony nawet 392 metrów pod powierzchnią wody. To jest konieczne ze względu na to, że przebiegać będzie pod bardzo głębokimi norweskimi fiordami. Nie trzeba być inżynierem, żeby wyobrazić sobie jakim wyzwaniem w przypadku takiego tunelu może być wentylacja. A ruch samochodów ma być tam duży – projektowane są nawet skrzyżowania w tunelu.

Ta niezwykle interesująco zapowiadająca się konferencja jest umieszczona w kalendarzu najważniejszych międzynarodowych wydarzeń branżowych PIARC oraz ITA-AITES – Międzynarodowego Stowarzyszenia Tunelowego i Przestrzeni Podziemnych. Jego wiceprezydent – prof. Arnold Dix z Australii opowie o nowej Szmaragdowej Książce FIDIC/ITA, dotyczącej inwestycji podziemnych. Przedstawi określone w Książce warunki kontraktowe, które tworzą nowy sposób zawierania umów, po to by lepiej służyć zamawiającym i lepiej służyć społecznościom dzięki większej pewności kosztów, terminów realizacji i jakości. Prof. Dix nagrał krótką zapowiedź swojej prezentacji i zachętę do wzięcia udziału w Forum. Można ją zobaczyć tutaj:

Również w Polsce realizowane są bądź projektowane, może nie tak spektakularne, ale liczne inwestycje tunelowe, wykorzystujące różne technologie. Zaangażowane w nie firmy projektowe i budowlane mogą korzystać z doświadczeń swoich zagranicznych właścicieli. Tak jest w przypadku Mostostalu Warszawa, którzy przygotowuje się do budowy tunelu koło Babicy na drodze S19 na Podkarpaciu. Hiszpański właściciel – Acciona posiada wielkie doświadczenie w budowie takich obiektów. Jednym z prelegentów będzie Globalny Dyrektor Acciony ds. Tuneli i Kolei Fernando Vara Ortiz de la Torre. Rozwój mobilności sprawia, że tunele o dużych przekrojach (powyżej 12 m średnicy), wykonywane przy użyciu tarcz TBM są stałym zapotrzebowaniem na całym świecie. W swojej prezentacji przedstawię kilka skomplikowanych tuneli TBM o dużej średnicy wykonanych przez ACCIONA w bardzo zaludnionych miastach na całym świecie – zapowiada.

Szczegółowy program Forum Tunelowego oraz warunki uczestnictwa dostępne są na stronie konferencji.

Loading...