Podczas lipcowego Konwentu Marszałków Województw szefowie regionalnych samorządów przyjęli dokumenty, w których domagają się od rządu sfinansowania remontu dróg samorządowych zniszczonych podczas budowy autostrad i budowy dróg łącznikowych z siecią dróg szybkiego ruchu. Polski Kongres Drogowy wspiera te postulaty w swej działalności programowej._x005F_x000D_
Obradujący w Sieniawie na Podkarpaciu marszałkowie wezwali ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomira Nowaka do podjęcia działań dla rozwiązania problemów niszczenia dróg niższej kategorii podczas intensywnej budowy autostrad i dróg ekspresowych. Stwierdzili, że budowa dróg szybkiego ruchu zagraża samorządowej infrastrukturze drogowej, która jest nieprzygotowana do przejęcia funkcji dróg dojazdowych na place budów dla ciężkiego transportu a także do przejęcia ruchu ciężkiego z autostrad i dróg ekspresowych. Rozwiązaniem problemu mogłoby stać się ustanowienie wieloletniego Narodowego Programu Odbudowy Dróg Samorządowych z zapewnieniem środków budżetowych na ich rewitalizację._x005F_x000D_
Innym problemem, który powstał podczas budowy autostrad i dróg ekspresowych jest włączenie ich do istniejącej sieci dróg. Marszalkowie podkreślili potrzebę skomunikowania węzłów autostradowych z drogami samorządowymi, przez budowę sieci dróg łącznikowych. Ich finansowanie również powinno zostać zapisane w wieloletnim programie i mieć formę dotacji dla GDDKiA lub jednostek samorządu terytorialnego. Program funkcjonowałby podobnie do tzw. schetynówek, czyli wnioskodawca musiałby zapewnić także wkład własny._x005F_x000D_
Samorządowcy postulują także zmianę obowiązującego przepisu ustawy o drogach publicznych, na mocy którego po wybudowaniu w nowym przebiegu drogi ekspresowej, dotychczasowa droga krajowa na równoległym odcinku zostaje z mocy prawa przekształcona w drogę gminną i przekazana w zarząd gminie na terenie której przebiega. Drogi krajowe spełniają w sieci zupełnie inne funkcje niż drogi gminne i maja też znacznie wyższy standard. Wymagają wyższych nakładów na letnie i zimowe utrzymanie, a gminy nie mają na to środków. Marszałkowie proponują, by w tych przypadkach zastosować takie same rozwiązania jak po oddaniu do użytku autostrady, kiedy drogi alternatywne dla nich pozostają drogami krajowymi._x005F_x000D_
Postulaty Marszałków są zbieżne z wcześniejszymi propozycjami programowymi Polskiego Kongresu Drogowego – pojawiły się we wnioskach Samorządowego Forum Drogowego w Krakowie w lutym 2010 i na innych forach. PKD będzie nadal je wspierał w swoich działaniach programowych._x005F_x000D_