Trwające inwestycje na drogach krajowych i wojewódzkich w okolicach Lublina obejrzeli 22 listopada członkowie i sympatycy PKD podczas wycieczki technicznej, zorganizowanej przez region lubelski stowarzyszenia. Podczas późniejszego seminarium w Bełżycach zapoznali się również z planami dalszej rozbudowy sieci drogowej w województwie.
Program wycieczki obejmował zwiedzanie powstających węzłów na budowanej północno-wschodniej obwodnicy Lublina, stanowiącej część drogi ekspresowej S12/S17 i we fragmencie S19. W ramach inwestycji oddane już są do użytku odcinki Kurów-Jastków i Kalinówka-Piaski (zadania nr 1 i 5). Zadanie nr 2 Jastków-Sławin jest w zasadzie ukończone, lecz nie może być odebrane z powodu wystąpienia osiadania przeprawy przez dolinę rzeki Ciemięgi. Trwają analizy przyczyn braku stabilności gruntu, po których określony będzie sposób zabezpieczenia konstrukcji drogi. Stosunkowo najmniej zaawansowane są prace na odcinkach 3 i 4, stanowiących właściwą obwodnicę Lublina. Postęp robót wskazuje, że cała obwodnica może być przejezdna w połowie przyszłego roku.
Następnie uczestnicy wycieczki udali się na plac budowy obwodnicy miasta Bełżyce, która stanowi fragment przebudowywanej drogi wojewódzkiej 747. Jest to część projektu polegającego na wybudowaniu mostu przez Wisłę w Kamieniu i modernizacji prowadzącej do niego drogi z Konopnicy (przyszły koniec zachodniej obwodnicy Lublina na drodze S19) do Iłży (woj. mazowieckie). Jest to największy projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego woj. lubelskiego. Koszt budowy mostu to 216 mln zł, w tym 30 mln wynosi dofinansowanie UE, a koszt przebudowy drogi 747 to 569 mln zł, z czego 65 mln euro pochodzi ze środków europejskich. Przebudowa obejmuje wybudowanie 26,5 km drogi po nowym śladzie (obwodnice Bełżyc, Chodla i Opola Lubelskiego) i modernizację 20 km istniejącej. Most i droga – jak poinformował dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie Andrzej Gwozda – mają być gotowe za rok.
Po zakończeniu objazdu uczestnicy wycieczki wysłuchali w Bełżycach szczegółowych informacji o planach rozbudowy sieci drogowej woj. lubelskiego. Dyrektor Oddziału GDDKiA w Lublinie Marian Nagórny poinformował, że zadania Oddziału w najbliższych latach to wybudowanie ok. 217 km dróg szybkiego ruchu. Jeszcze w tym roku powinny zostać ogłoszone przetargi na kontynuację budowy drogi S17 z Kurowa do Zakrętu pod Warszawą, wraz z dojazdem do mostu na Wiśle w Puławach (117 km). Inne przygotowywane inwestycje to zachodnia obwodnica Lublina (10 km)i budowa drogi S19 od Konopnicy do granicy województwa podkarpackiego (90 km). Takie plany oznaczają, że lubelski oddział wybuduje 3 razy więcej dróg niż w kończącym się okresie budżetowym. Wielkim sukcesem GDDKiA jako inwestora – podkreślił M. Nagórny – jest w zasadzie 100-procentowe wykorzystanie dostępnych środków europejskich.
Wycieczka dostarczyła uczestnikom wielu ważnych i ciekawych informacji – podsumował przewodniczący regionu PKD Piotr Banach, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Krasnymstawie. Była też doskonałą okazją do integracji środowiska drogowego, którego wspólnym celem jest przyczynianie się do rozwoju regionu przez poprawę warunków poruszania się ludzi i towarów. Zapowiedział, że taka forma aktywności Kongresu będzie kontynuowana.