Zimą topnieją głównie pieniądze

W połowie stycznia zarządcy dróg różnych szczebli wykorzystali już większość pieniędzy przeznaczonych na zimowe utrzymanie dróg w tegorocznym sezonie – usłyszeli uczestnicy konferencji, która odbyła się 21 stycznia w Piotrowicach koło Lublina.

Konferencję “Zimowe utrzymanie dróg na Lubelszczyźnie” zorganizował Region Lubelski PKD. Gdy konferencja rozpoczynała się, problemem było zorganizowanie pokazu działania sprzętu do zimowego utrzymania dróg, bo w okolicy brakowało śniegu. Jednak już podczas weekendu spadło go tak wiele, że uczestnicy konferencji mogli naocznie przekonać się o przygotowaniu lubelskich drogowców do walki ze skutkami opadów.

Oddział GDDKiA w Lublinie utrzymuje 1005 km dróg, z czego 138 km w praktycznie najwyższym standardzie II podwyższonym. Są to odcinki dróg nr 17 z Lublina w stronę Warszawy oraz nr 2 od granicy z Białorusią w Terespolu do granicy Mazowsza. Od listopada 2010 do połowy stycznia zużyto 13 tys. ton soli, a na całą zimę zaplanowano 18 tys. ton. Koszt zapewnienia przejezdności dróg wyniósł ponad 9,2 mln zł – poinformował zastępca dyrektora Oddziału Władysław Rawski.

Drogi wojewódzkie objęte zimowym utrzymaniem to dwa razy więcej kilometrów – stwierdził Piotr Gajewski z ZDW w Lublinie. Ale zwalczaniem śliskości zimowej objęta jest jedynie połowa, bo 1071 km. Przewidziano zużycie w sezonie 7,5 ton soli, z czego 3 tys. już zostało wysypane na drogi. Szczególnie niepokojący jest wzrost kosztów zud: w roku 2009 wyniosły one ogółem 8 347 600 zł, a w 2010 już 12 562 000 zł. W przeliczeniu na kilometr koszt zimowego utrzymania wzrósł z 3 862 zł do 5 813 zł.

Wzrost kosztów zauważają również zarządcy dróg powiatowych – powiedział dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Lublinie z siedzibą w Bełżycach Janusz Watras. Generalnie koszty te są jednak mniejsze, gdyż zarządcy przewidują utrzymanie dróg według najniższych standardów, czyli Vi VI. Oznacza to np. że w sytuacji niesprzyjających warunków atmosferycznych dopuszczalna jest przerwa w komunikacji wynosząca 24-48 godzin.

Podczas konferencji powróciła żywo interesująca mieszkańców Lubelszczyzny sprawa umieszczenia drogi S 17, na blisko 70 kilometrowym odcinku z Piask do Kurowa, obejmującym obwodnicę Lublina, na liście projektów przewidzianych do realizacji przed 2013 r. Uczestniczący w konferencji poseł Jan Łopata poinformował, że według jego informacji starania wielu środowisk o uratowanie tej inwestycji przed opóźnieniem zakończa się powodzeniem i znajdzie się ona w ostatecznej wersji priorytetowych zadań Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

W części konferencji poświęconej sprawom organizacyjnym, do Polskiego Kongresu Drogowego przyjęto dwóch nowych członków: Grzegorza Jaworskiego z Zarządu Dróg Powiatowych w Lubartowie i Stanisława Sokoła z ZDP w Łukowie. Znaczki organizacyjne stowarzyszenia wręczyli im: członek założyciel PKD, przewodniczący Komisji Rewizyjnej Janusz Wójtowicz i członek Zarządu, koordynator Regionu Lubelskiego Piotr Banach.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacjami wygłoszonymi podczas konferencji oraz z galerią zdjęć.

Loading...