Walne Zebranie Członków PKD o planach na 2008

Walne Zebranie Członków stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy, obradujące 16 kwietnia w Warszawie, zobowiązało Zarząd do intensywnych działań na rzecz integracji środowiska drogowego w Polsce i zapewnienia warunków realizacji programu budowy dróg. Ma temu służyć VI Kongres Drogowy, zaplanowany na 19-20 listopada br.

Coroczne Walne Zebranie, jako najwyższa władza stowarzyszenia, zatwierdziło sprawozdanie z działalności Zarządu w roku 2007 i udzieliło mu absolutorium. Szczególnie wysoko oceniono powołanie, w wyniku decyzji III Forum PKD, Zespołu Wspólnych Inicjatyw. Zespół liczący 20 osób, reprezentujących zarządców dróg różnych szczebli, firmy projektowe, producentów materiałów oraz firmy wykonawcze, zidentyfikował szereg barier opóźniających budowę dróg. Obszerny materiał, nad którym pracowało, łącznie z ekspertami, niemal 80 osób, został przekazany Ministerstwu Infrastruktury, sejmowej Komisji Infrastruktury, a także Urzędowi Zamówień Publicznych. Zespół będzie kontynuował działalność, jako ciało monitorujące postęp wdrażania zgłoszonych wniosków oraz stan realizacji programu budowy dróg ekspresowych, autostrad i obwodnic miast.

W minionym roku nastąpił również organizacyjny rozwój stowarzyszenia. Powołane zostały terenowe sekretariaty w Krakowie, Lublinie, Olsztynie i Poznaniu, w trakcie organizacji jest sekretariat w Łodzi. Ich działalność, w tym organizowanie konferencji i szkoleń, służy podnoszeniu poziomu aktywności, a także kwalifikacji całego środowiska.

Członkowie PKD przyjęli również plan działań na 2008 rok. Najważniejszym jego punktem – stwierdził prezes Zarządu Zbigniew Kotlarek – jest organizacja VI Kongresu Drogowego w listopadzie. Kongres powinien zgromadzić przedstawicieli całej branży drogowej, a w jego przygotowanie powinny się włączyć wszystkie działające w niej organizacje. Celem jest sformułowanie Narodowego Programu Budowy Dróg, nie tylko tych, o których mówi się najwięcej – czyli autostrad i dróg ekspresowych, ale także samorządowych: wojewódzkich, powiatowych i gminnych, na które brakuje pieniędzy. Taki program powinien otrzymać – proponuje PKD – rangę ustawy.

Zadania Polskiego Kongresu Drogowego – podkreślił prezes Zbigniew Kotlarek – wynikają wprost z potrzeb chwili. W dziejach Polski jest to doniosły okres, gdyż dzięki członkostwu w Unii Europejskiej mamy szansę realizacji projektów infrastrukturalnych o nieznanej wcześniej na całym kontynencie skali. Program inwestycji drogowych to nie jest własność rządu, to nasza wspólna szansa: na rozwój kraju, regionów, firm i osobistą pomyślność ludzi związanych z drogownictwem.

W ostatnim okresie pojawia się coraz więcej sygnałów o zagrożeniu realizacji inwestycji, zwłaszcza tych wymaganych dla sprawnego zorganizowania przez Polskę i Ukrainę mistrzostw Europy w piłce nożnej w roku 2012. Najwięcej mówi się o barierach związanych z dostosowaniem inwestycji do zaostrzonych przepisów ochrony środowiska. W związku z tym Polski Kongres Drogowy ponawia inicjatywę utworzenia platformy ekologicznej – miejsca współdziałania pozarządowych organizacji ekologicznych i transportowych, dla wypracowania zasad, które umożliwią pogodzenie ochrony cennych miejsc i gatunków z potrzebami modernizacji kraju i poprawianiem warunków życia jego mieszkańców.

Loading...