Szczyt Rady Europejskiej uzgodnił podstawowe wielkości budżetu unijnego na lata 2014-2020. Polska w jego ramach otrzyma 72,9 mld euro na politykę spójności. To najważniejsze źródło finansowania inwestycji infrastrukturalnych i w dotychczasowym i w przyszłym budżecie. Doświadczenia z jego wydatkowania i rekomendacje na przyszłość były tematem wystąpienia b. wiceministra rozwoju regionalnego Jerzego Kwiecińskiego podczas VI Forum PKD._x005F_x000D_
Jerzy Kwieciński uczestniczył w pracach przygotowujących programy wykorzystania pieniędzy europejskich w obecnej perspektywie budżetowej. Podczas Forum zatytułowanego “Realizacja projektów drogowych ze środków europejskich: doświadczenia, wnioski, perspektywy” przypomniał założenia programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zwrócił uwagę, że w podsumowaniach realizacji programów całą uwagę skupia się na liczeniu ile pieniędzy już udało się wydać, jak przebiega rozliczanie i refundacja projektów, a nie mówi się prawie wcale o tym, jak udaje się realizacja deklarowanych celów. Najbardziej ogólnym celem programu Infrastruktura i Środowisko było “podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej, przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej”. Jednym z celów szczegółowych było zwiększenie dostępności głównych ośrodków gospodarczych w Polsce poprzez powiązanie ich siecią autostrad i dróg ekspresowych oraz alternatywnych wobec transportu drogowego środków transportu. Dodatkowym celem – powiedział J. Kwieciński – było zbudowanie w Polsce silnego sektora budowlanego z mocnymi podmiotami gospodarczymi. To z całą pewnością się nie udało._x005F_x000D_
Mówiąc o kolejnej perspektywie budżetowej dr Kwieciński stwierdził, że infrastruktura transportowa, w tym drogowa powinna zostać priorytetem wydatkowania tych środków. Należy położyć akcent na dostępność krajową dużych ośrodków gospodarczych i dostępność międzynarodową – sieć TEN-T i drogi krajowe. Natomiast na poziomie regionalnym i lokalnym priorytetem powinno być finansowanie połączeń z siecią TEN-T i dostępność do aglomeracji miejskich._x005F_x000D_