Kraje europejskie powinny położyć większy nacisk na utrzymanie dróg i ujednolicenie standardów oznakowania – uważa kilka organizacji, reprezentujących branże motoryzacyjną i transportową, branżę drogową oraz działających na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. To jeden z kluczowych wniosków przygotowanego przez nie raportu „Drogi, które samochody potrafią czytać”.
Raport został opublikowany pod koniec ubiegłego roku. Hasło „Drogi, które samochody potrafią czytać” nawiązuje do coraz powszechniej stosowanych w nowoczesnych samochodach elektronicznych systemów wspomagających bezpieczne prowadzenie przez kierowców. Są to systemy ostrzegające przed opuszczeniem pasa ruchu (LDW – Lane Departure Warning), pomagające utrzymać tor jazdy (LKA – Lane Keeping Assistance) i rozpoznające znaki drogowe (TSR – Traffic Sign Recognition). Celem raportu było wskazanie warunków, których realizacja sprawi, że potencjał tych zaawansowanych rozwiązań technologicznych będzie mógł być lepiej wykorzystany._x005F_x000D_
Prawidłowe działanie elektronicznych systemów, które reagują na przekroczenie linii rozdzielającej pasy ruchu bez włączenia kierunkowskazu lub odczytują znaki drogowe (np. ograniczenie prędkości) i dają o tym znać kierowcy, wymagają przestrzegania ustalonych standardów oznakowania dróg (poziomego i pionowego). Jego podstawowe zasady – czytamy w raporcie – pozostają niezmienne od początków masowej motoryzacji. Oznakowanie musi być dobrze widoczne, by kierujący mógł właściwie zareagować na jego przekaz, nakazy czy zakazy muszą być jasne, zwięzłe i jednoznaczne, muszą być standardowe i konsekwentnie stosowane wzdłuż całej trasy, regularnie kontrolowane i utrzymywane w czystości._x005F_x000D_
Nowoczesna technologia, która sprawia, że prowadzenie samochodu staje się bezpieczniejsze i mniej stresujące, nie będzie działać właściwie gdy oznakowanie drogi lub znaki drogowe będą słabo widoczne, ukryte albo będą wprowadzały w błąd. Dlatego sygnatariusze raportu wezwali Komisję Europejską i administracje drogowe poszczególnych krajów członkowskich do wdrożenia standardów utrzymania dróg, w tym ich oznakowania. Oznakowanie dróg powinno stanowić priorytet w wydatkach na utrzymanie dróg – po to, by na wszystkich drogach znaki były czytelne i nie wprowadzały w błąd. W przypadku oznakowania poziomego powinno się stosować materiały odblaskowe, tak by było ono widoczne nawet przy złej pogodzie. We wszystkich krajach powinny być jednakowe wymiary i kolory linii oddzielających pasy ruchu i wyznaczających krawędzie jezdni. Ciągłe linie krawędziowe powinny znajdować się na wszystkich drogach w terenie niezabudowanym._x005F_x000D_
Wielu problemów dostarcza także oznakowanie pionowe. Dostrzeganie znaków przez kierowcę (i kamerę przetwarzającą obraz dla systemów rozpoznawania znaków) ogranicza złe usytuowanie, skutki działania wandali lub grafficiarzy, nagromadzenie znaków różnej treści, także na drogach krzyżujących się lub przylegających, a wreszcie – różnice w wyglądzie znaków w różnych krajach. Problemem są także znaki zmiennej treści, które – paradoksalnie – są czytelne dla ludzkiego oka, a nie są dla elektronicznych systemów wykrywania znaków._x005F_x000D_
Autorzy raportu odnoszą się również do kwestii kosztów proponowanych rozwiązań. Dostosowanie oznakowania i wyposażenie dróg w nowe znaki będzie mniej kosztowne, jeżeli jego wprowadzanie będzie się odbywać w normalnych cyklach wymiany czy odnawiania. Tymczasem w całej właściwie dotkniętej kryzysem Europie spadły nakłady na utrzymanie dróg. Odnotowując z niepokojem to zjawisko, organizacje publikujące raport przypominają, że smutnym skutkiem tego zjawiska są wypadki drogowe, które powodują rocznie śmierć lub ciężkie obrażenia u 300 tysięcy ludzi. Straty wskutek tych wypadków to 2% połączonego produktu narodowego brutto Unii Europejskiej – wielokrotnie więcej niż należałoby wydać na zapewnienie właściwego utrzymania dróg._x005F_x000D_
Organizacje, które podpisały się pod raportem: Międzynarodowa Federacja Motorowa FIA, Federacja Drogowa Unii Europejskiej ERF, Związek Międzynarodowego Transportu Drogowego IRU, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodowych ACEA, które w przygotowaniu raportu współpracowały z organizacjami zajmującymi się bezpieczeństwem Euro RAP i Euro NCAP wezwały do ogólnoeuropejskiej dyskusji na temat swoich propozycji. W ramach tych dyskusji, Polski Kongres Drogowy organizuje w Warszawie 5 marca konferencję “Propozycja oznakowania poziomego dróg publicznych w krajach UE”. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych tą tematyką._x005F_x000D_