Uporządkowanie budowy kanałów korzystne dla zarządców dróg

Polski Kongres Drogowy nie wnosi uwag do projektów rozporządzeń, które uregulują umieszczanie takich kanałów w pasie drogowym, na drogowym obiekcie inżynierskim oraz w pasach drogowych autostrad płatnych. Proponowane przepisy są korzystne dla zarządców dróg, gdyż kanały nie będą mogły obniżać wartości użytkowej drogi ani zagrażać bezpieczeństwu ruchu._x005F_x000D_

Od 2010 roku obowiązuje ustawa o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Na jej mocy, w ustawie o drogach publicznych wprowadzono zapis, zgodnie z którym zarządca drogi krajowej podczas budowy lub przebudowy drogi jest zobowiązany zlokalizować w pasie drogowym kanał technologiczny. Zarządcy pozostałych dróg publicznych również mają taki obowiązek, chyba że w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia informacji o zamiarze rozpoczęcia budowy lub przebudowy drogi nie zgłoszono zainteresowania udostępnieniem kanału technologicznego._x005F_x000D_

Od 2010 roku obowiązuje ustawa o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Na jej mocy, w ustawie o drogach publicznych wprowadzono zapis, zgodnie z którym zarządca drogi krajowej podczas budowy lub przebudowy drogi jest zobowiązany zlokalizować w pasie drogowym kanał technologiczny. Zarządcy pozostałych dróg publicznych również mają taki obowiązek, chyba że w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia informacji o zamiarze rozpoczęcia budowy lub przebudowy drogi nie zgłoszono zainteresowania udostępnieniem kanału technologicznego._x005F_x000D_

Ministerstwo Transportu chce uporządkować przepisy dotyczące budowy kanałów technologicznych w pasie drogowym dróg publicznych. Propozycja nowelizacji trzech rozporządzeń: w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie oraz w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych precyzuje wiele przepisów w związku z – jak czytamy w uzasadnieniu – „wątpliwościami interpretacyjnymi i kierowanymi w tym zakresie do resortu transportu pytaniami”._x005F_x000D_

Między innymi w projekcie dopisano, iż przepisy rozporządzenia stosuje się również przy projektowaniu i budowie urządzeń niezwiązanych z drogami publicznymi, sytuowanych w ich pasach drogowych. Proponuje się też doprecyzowanie definicji zjazdu publicznego poprzez zaliczanie do publicznych zjazdów z dróg nie tylko zjazdów do obiektów, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, ale również zjazdów do obiektów w których prowadzona jest działalność o charakterze użyteczności publicznej (takich jak np.: obiekty sportowe, szkoły, urzędy)._x005F_x000D_

Najważniejsze w proponowanych dokumentach są zakazy umieszczania kanału technologicznego w pasie drogowym, jeśli miałoby to prowadzić do naruszania jakichkolwiek elementów technicznych drogi, powodowania zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, a także zmniejszać wartość użytkową drogi. Kanały mają być sytuowane wzdłuż drogi, poza konstrukcją nawierzchni jezdni oraz przy zachowaniu określonej głębokości posadowienia._x005F_x000D_

Te warunki określono – głosi dokument MTBiGM – kierując się przede wszystkim względami bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania wynikające z zarządzania drogami publicznymi. Minimalne wymagania mają na celu ochronę użytkowników dróg publicznych, zabezpieczenie zarządców przed nieuzasadnionymi kosztami związanymi z wykonywaniem i utrzymywaniem dróg publicznych oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania zarówno dróg jak i samych kanałów technologicznych zlokalizowanych w tym samym pasie drogowym._x005F_x000D_

Loading...