Innowacyjność w budownictwie drogowym to proces, który toczy się w cyklach liczonych nawet w dziesiątkach lat – uważa Beata Krieger z niemieckiego BASt (Federalnego Instytutu Badawczego Dróg). Tylko 6% pomysłów odnosi potem rynkowy sukces.
Najpierw jest faza powstawania innowacji, która liczy od 7 do 15 lat. Tyle czasu musi upłynąć od pomysłu, przez badania podstawowe, badania w naturalnej skali, wykonanie i ocena odcinków próbnych aż po opisanie standardu. Następna faza to szerokie wprowadzanie na rynek, co trwa 25-30 lat. Kolejny okres to użytkowanie – następnych 25-30 lat. Tylko niektóre idee stają się wdrożonymi innowacjami. B. Krieger przytoczyła dane z których wynika, że spośród wszystkich zaakceptowanych pomysłów tylko 33% wejdzie w fazę prototypu, jeszcze mniej, bo 13% zostanie wprowadzone na rynek, a jedynie 6% stanie się produktem, który odniesie sukces._x005F_x000D_
Przykładami innowacyjnych rozwiązań, które powstały w ostatnim czasie w Niemczech jest zbrojona nawierzchnia z betonu cementowego z cienką warstwą ścieralną z MMA, nad którą prace rozpoczęto w 1992 roku a szerokie zastosowanie znalazła dopiero w roku 2011. Z kolei pomysł nawierzchni z warstwą ścieralną OPA i rezonatorami został po raz pierwszy sformułowany w 2003 roku, pierwszy odcinek doświadczalny został wykonany w 2008 roku, a obecnie trwa monitoring efektów._x005F_x000D_
Choć Niemcy są krajem, który ma duże osiągnięcia w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań drogowych i z którego wiele takich pomysłów przychodzi do Polski, to jednak i tam panuje niezadowolenie z funkcjonowania systemu wdrażania innowacji. Zdaniem B. Krieger takiego systemu nawet nie ma. Przedsiębiorcy z pojedynczymi pomysłami konsultują się z administracją drogową, firmy realizują pomysły na małą skalę na własne ryzyko. Brak strategicznego planowania i szerszych możliwości testowania rozwiązań sprawiają, że projekty trwają zbyt długo. Nie bez znaczenia jest uniwersalne zjawisko niechęci do nowości, które burzą przyzwyczajenia i wymagają odejścia od rutyny._x005F_x000D_
Prezentacja została wygłoszona podczas kwietniowego III Śląskiego Forum Drogownictwa w Bielsku-Białej. Tematem wystąpienia było obecne funkcjonowanie i przyszłość systemu wdrażania innowacji w Niemczech. B. Krieger wzięła także udział w panelu dyskusyjnym na temat systemowych rozwiązań dotyczących innowacji drogowych w Polsce._x005F_x000D_