Tylko 5% polskich dróg zaliczono do “białych”

20 marca w Brukseli Federacja Drogowa Unii Europejskiej i Hiszpańskie Stowarzyszenie Drogowe zaprezentowały wyniki wspólnego projektu “Białe drogi”, którego celem było wskazanie najbezpieczniejszych odcinków sieci TEN-T we wszystkich krajach Unii. W Polsce znaleziono 9 takich odcinków, o łącznej długości 230 km.

“Białe drogi UE” zdefiniowano na potrzeby tego projektu jako odcinki, o długości przynajmniej 15 km, na których przez 5 kolejnych lat nie zanotowano ani jednej ofiary śmiertelnej w wyniku wypadku. Badaniem objęto statystyki z lat 2005-2009, zebranie i analiza niezbędnych danych oraz sformułowanie wniosków trwało 3 lata. Realizujący projekt podkreślają, że jego cecha charakterystyczną jest pozytywne podejście: chodzi o promowanie bezpiecznych rozwiązań, w przeciwieństwie do tradycyjnej praktyki skupiania się na “czarnych punktach”.

Realizując projekt, wzięto pod uwagę 85 418 km sieci drogowej i statystyki wypadków obejmujące 248 158 zdarzeń. 982 odcinki dróg zostały uznane za “Białe drogi Unii Europejskiej”, a stanowią one aż 40 procent długości sieci TEN-T w Europie. Polska i pod tym względem wypadła kiepsko: na 4339 km objętych badaniem, znaleziono 9 odcinków spełniających kryteria, o łącznej długości 230,8 km – czyli nieco ponad 5% długości sieci.

Częścią projektu było również badanie na miejscu stanu infrastruktury drogowej, wchodzącej w skład sieci TEN-T w 10 krajach, w tym w Polsce. Stwierdzono, że większość dróg TEN-T to są drogi dwupasmowe, choć zdarzają się i jednopasmowe. Szerokość pasa jezdni jest równa lub większa niż 3,5 metra, mają one utwardzone pobocze szerokości 50-150 cm. Przenoszą one dość znaczny ruch: od 10.000 do 35.000 pojazdów na dobę. W Polsce najwyższy był udział ruchu ciężkiego (43%), dla porównania w Hiszpanii wahał się od 13 do 26 procent, a na Łotwie wynosił 12%. Stwierdzono (ogólnie, bez wymieniania krajów), że widoczne są różnice w poziomie utrzymania nawierzchni. Zdarzają się spękania nawierzchni lub koleiny, wynikające z ograniczania środków przeznaczanych na utrzymanie, ale generalnie stan tych dróg określono jako niezły.

Więcej informacji: www.whiteroads.eu

Loading...