Polski Kongres Drogowy z uznaniem przyjął projekt rozporządzenia RM, wprowadzającego możliwość wypłacania zaliczek na finansowanie robót budowlanych, będących realizacją celu użyteczności publicznej. Jednocześnie wnosi o uzupełnienia jego zakresu o prace projektowe, a także o objęcie nim robót finansowanych ze środków samorządów.
W ramach konsultacji społecznych projektu Rozporządzenia Rady Ministrów, zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa, PKD przekazał do Departamentu Dróg i Autostrad Ministerstwa Infrastruktury swoje stanowisko. Projekt Rozporządzenia – czytamy w nim – wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska drogowców i wielokrotnie zgłaszanym postulatom przez Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy, w tym w formie zapisów ubiegłorocznego raportu Zespołu Wspólnych Inicjatyw. Nowe regulacje – zdaniem PKD – zbliżają nas do światowych standardów i zmniejszają koszty przedsiębiorstw, a w rezultacie obniżą koszty inwestycji. Dotychczasowy brak możliwości uzyskania zaliczek na inwestycje budowlane wymagał zwiększonych zdolności kredytowych przedsiębiorstw.
Zauważamy jednak, że projekt rozporządzenia dotyczy tylko robót budowlanych, a nie dotyczy prac związanych z przygotowaniem inwestycji – a zwłaszcza z ich zaprojektowaniem. Brak zaliczek i często stosowane umowy ryczałtowe, z płatnością po zakończeniu projektowania, wymagają od biur projektowych długoterminowego kredytowania prac własnych i specjalistycznych podwykonawców. Rozszerzenie zakresu przyznawania zaliczek o prace projektowe przyczyniłoby się wydatnie do usprawnienia procesu przygotowania prac budowlanych, zwłaszcza w zakresie przygotowania materiałów wyjściowych do projektowania (szczególnie: prace geologiczne, geodezyjne i inne prace badawcze w zakresie przygotowania projektu).
Inna wątpliwość dotyczy związanego okresem budżetowym rozliczania zaliczek – co może utrudniać wykorzystanie zaliczki, uruchomionej zbyt późno, lub oczekującej na uruchomienie z nowym rokiem budżetowym w terminie zależnym od dysponowania przez inwestora nowymi środkami. Rozwiązaniem byłoby np. rozważenie przyjęcia “budżetowych promes” udzielenia zaliczki pod kontrakt, co mogłoby pomóc w rozwiązaniu przejściowych problemów z płynnością finansową firm projektowych i budowlanych – poprzez uzyskanie przez nie kredytowych środków finansowych z systemu bankowego, gwarantowanych okresowo “promesami”.
Związane z naszym Stowarzyszeniem środowiska samorządowe wnoszą także, aby zakresem rozporządzenia objąć także inwestycje samorządowe, czyli powinno ono dotyczyć ogółu środków publicznych. Większość dróg w Polsce stanowią drogi samorządowe, a przy ich budowie występują te same bariery, co w przypadku dróg finansowanych bezpośrednio z budżetu państwa.