Śląskie Forum Drogownictwa: jak “odkorkować” region
Autostrada A4 węzeł Murckowska. Fot. GDDKiAAutostrada A4 węzeł Murckowska. Fot. GDDKiA

Górny Śląsk to najgęściej zaludniony region Polski, posiadający dwukrotnie gęściejszą sieć dróg niż wynosi średnia dla kraju. Przez to stanowi najbardziej obciążony rejon krajowej sieci drogowej, co wynika też z lokalizacji w obrębie europejskich korytarzy transportowych. Podczas zakończonego 10 maja Śląskiego Forum Drogowego w Piekarach Śląskich dyskutowano o przyszłości sieci drogowej w województwie._x005F_x000D_

Jak poinformował wicemarszałek woj. śląskiego Mariusz Kleszczewski, zgodnie ze znajdującą się obecnie w fazie konsultacji Strategią Rozwoju Województwa “Śląskie 2020+” w kolejnej perspektywie budżetowej ma nastąpić znaczny rozwój infrastruktury transportowej i połączeń komunikacyjnych, ułatwiających dostęp do regionu i udrożnienie połączeń między ośrodkami. Aby to osiągnąć, planuje się budowę nowych odcinków dróg krajowych i wojewódzkich, powiązanie węzłów autostradowych i dróg ekspresowych z istniejącą siecią i przebudowę dróg dojazdowych. Ma nastąpić także wyprowadzanie ruchu poza centra miast dzięki budowie obwodnic miejskich._x005F_x000D_

Przewidziany w Strategii priorytet “Poprawa dostępności kluczowych szlaków drogowych regionu” zostanie zrealizowany poprzez budowę i przebudowę dróg wojewódzkich. Będą to projekty polegające na przebudowie dróg istniejących, prowadzące do wzrostu ich nośności, w mniejszym zaś stopniu w zakresie budowy nowych odcinków. 4 kwietnia Zarząd Województwa przyjął listy rankingowe projektów transportowych – przypomniał Mariusz Węglorz z Wydziału Rozwoju Regionalnego UM w Katowicach. Wśród przewidzianych do realizacji na poziomie regionalnym w ramach RPO WSL 2014-2020 są tak duże inwestycje jak budowa Regionalnej drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku przebiegającym przez miasto Rybnik (szacunkowy koszt 560 mln zł), budowa trasy NS w Rudzie Śląskiej łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 (koszt 413 mln zł) czy rozbudowa ul. Warszawskiej w Bielsku Białej (DW 942) czy budowa obwodnicy Sośnicowic w ciągu DW 408, szacowana na 215 mln zl. Na liście rezerwowej znalazła się wyceniona na 900 mln zł budowa drogi Głównej Południowej na terenie miast Rydułtowy, Pszów, Wodzisław Śl. i okolicznych gmin._x005F_x000D_

Najważniejsze projekty drogowe, proponowane do realizacji z poziomu krajowego w ramach Kontraktu Terytorialnego to: ciąg dalszy autostrady A1 z Pyrzowic do granicy województwa, dokończenie budowy S69 z Bielska Białej do Zwardonia, budowa drogi S11 z Katowic do Lublińca i budowa przedłużenia Drogowej Trasy Średnicowej na wschód, w stronę Sosnowca i Dąbrowy Górniczej. Województwo śląskie proponuje także powrót do koncepcji nowej drogi ekspresowej S46 (tzw Trakt Staropolski), przecinającej południe kraju, od granicy czeskiej w Kudowie Zdroju przez Opole, Częstochowę, Kielce i Lublin do Włodawy na granicy z Białorusią. W ramach tego Kontraktu miałoby zostać wybudowane również kilka obwodnic miast, leżących przy drodze krajowej 78 (Poręba i Zawiercie, Kroczyce i Pradła oraz Szczekociny i Goleniowy) a także obwodnica Raciborza na DK 45._x005F_x000D_

Projekty drogowe stanowią również ważną część Strategii dla Rozwoju Polski Południowej, którą przyjęły wspólnie i zaproponowały rządowi jako strategie ponadregionalną sejmiki województw: śląskiego i małopolskiego – powiedziała dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Ewa Mucha. W obszarze drogowym dla obu województw najważniejsze znaczenie mają: budowa drogi S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku Białej wraz z obwodnicą Oświęcimia, Beskidzka Droga Integracyjna z Głogoczowa (Krakowa) do Bielska Białej o parametrach drogi ekspresowej zamiast obecnej DK52 i podniesienie standardu drogi krajowej 94 z Krakowa do Bytomia, w ten sposób, by na całym przebiegu była to droga o przekroju dwujezdniowym dwupasowym._x005F_x000D_

Poza budową nowych dróg istotnym zagadnieniem jest utrzymanie istniejących, właściwe zarządzanie nimi i dbałość o bezpieczeństwo użytkowników. W tym obszarze wiodącym tematem poruszanym podczas Śląskiego Forum Drogowego była kwestia oznakowania poziomego. Jest ono – przypomniał Rafał Kopeć z ZDW w Katowicach – integralną częścią drogi: informuje kierowców o geometrii drogi i przyjętym sposobie prowadzenia ruchu, ustala zalecany tor jazdy użytkownikom drogi. Właściwe oznakowanie powinno spełniać następujące wymogi: trwałość fizyczna, trwałość barwy, dobra widoczność w różnych warunkach atmosferycznych i przy różnym oświetleniu. Jednakże zakrywanie znaków przez śnieg, błoto i brud, gorsza widoczności przy mokrej jezdni, mała odporności na niszczące działanie ruchu pojazdów, czynników klimatycznych i środków chemicznych stwarza konieczność okresowego odnawiania oznakowania poziomego._x005F_x000D_

ZDW w Katowicach rygorystyczne egzekwuje od wykonawców wymagane parametry oznakowania, według własnych wytycznych obowiązujących od grudnia 2009 r. Zgodnie z nimi przyjęto, że docelowo będzie to oznakowanie grubowarstwowe, a na odcinkach przeznaczonych do remontu w krótkiej perspektywie czasu oznakowanie cienkowarstwowe z dwuletnim okresem gwarancji. Zaleca się stosowanie różnych technologii oznakowania jako optymalnych dla różnych lokalizacji i warunków (chemoutwardzalne, termoplastyczne, taśmy odblaskowe). O tym jak to sprawdza się w praktyce uczestnicy ŚFD mogli przekonać się naocznie podczas wycieczki technicznej na dwa odcinki dróg wojewódzkich: 911 i 913, oznakowane 4 i 2 lata temu przy użyciu taśm dostarczonych przez firmę 3M. Przy użyciu specjalistycznego sprzętu zmierzono kluczowe parametry (współczynnik luminancji), które wykazały zadowalający stan widoczności elementów oznakowania._x005F_x000D_

Podczas Forum odbyła się uroczystość wręczenia ustanowionej z inicjatywy dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Zbigniewa Tabora nagrody dla powiatu najlepiej wywiązującego się z zadania utrzymania dróg wojewódzkich. W woj. śląskim powiaty zajmują się tym na podstawie porozumień z samorządem wojewódzkim. Wyróżnienie odebrał dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Kłobucku Tadeusz Pułka._x005F_x000D_

Zapraszamy do zapoznania się z wybranymi materiałami z Forum oraz z galerią zdjęć.

Loading...