Górny Śląsk to najgęściej zaludniony region Polski, posiadający dwukrotnie gęściejszą sieć dróg niż wynosi średnia dla kraju. Przez to stanowi najbardziej obciążony rejon krajowej sieci drogowej, co wynika też z lokalizacji w obrębie europejskich korytarzy transportowych. Podczas zakończonego 10 maja Śląskiego Forum Drogowego w Piekarach Śląskich dyskutowano o przyszłości sieci drogowej w województwie._x005F_x000D_
Jak poinformował wicemarszałek woj. śląskiego Mariusz Kleszczewski, zgodnie ze znajdującą się obecnie w fazie konsultacji Strategią Rozwoju Województwa “Śląskie 2020+” w kolejnej perspektywie budżetowej ma nastąpić znaczny rozwój infrastruktury transportowej i połączeń komunikacyjnych, ułatwiających dostęp do regionu i udrożnienie połączeń między ośrodkami. Aby to osiągnąć, planuje się budowę nowych odcinków dróg krajowych i wojewódzkich, powiązanie węzłów autostradowych i dróg ekspresowych z istniejącą siecią i przebudowę dróg dojazdowych. Ma nastąpić także wyprowadzanie ruchu poza centra miast dzięki budowie obwodnic miejskich._x005F_x000D_
Przewidziany w Strategii priorytet “Poprawa dostępności kluczowych szlaków drogowych regionu” zostanie zrealizowany poprzez budowę i przebudowę dróg wojewódzkich. Będą to projekty polegające na przebudowie dróg istniejących, prowadzące do wzrostu ich nośności, w mniejszym zaś stopniu w zakresie budowy nowych odcinków. 4 kwietnia Zarząd Województwa przyjął listy rankingowe projektów transportowych – przypomniał Mariusz Węglorz z Wydziału Rozwoju Regionalnego UM w Katowicach. Wśród przewidzianych do realizacji na poziomie regionalnym w ramach RPO WSL 2014-2020 są tak duże inwestycje jak budowa Regionalnej drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku przebiegającym przez miasto Rybnik (szacunkowy koszt 560 mln zł), budowa trasy NS w Rudzie Śląskiej łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 (koszt 413 mln zł) czy rozbudowa ul. Warszawskiej w Bielsku Białej (DW 942) czy budowa obwodnicy Sośnicowic w ciągu DW 408, szacowana na 215 mln zl. Na liście rezerwowej znalazła się wyceniona na 900 mln zł budowa drogi Głównej Południowej na terenie miast Rydułtowy, Pszów, Wodzisław Śl. i okolicznych gmin._x005F_x000D_
Najważniejsze projekty drogowe, proponowane do realizacji z poziomu krajowego w ramach Kontraktu Terytorialnego to: ciąg dalszy autostrady A1 z Pyrzowic do granicy województwa, dokończenie budowy S69 z Bielska Białej do Zwardonia, budowa drogi S11 z Katowic do Lublińca i budowa przedłużenia Drogowej Trasy Średnicowej na wschód, w stronę Sosnowca i Dąbrowy Górniczej. Województwo śląskie proponuje także powrót do koncepcji nowej drogi ekspresowej S46 (tzw Trakt Staropolski), przecinającej południe kraju, od granicy czeskiej w Kudowie Zdroju przez Opole, Częstochowę, Kielce i Lublin do Włodawy na granicy z Białorusią. W ramach tego Kontraktu miałoby zostać wybudowane również kilka obwodnic miast, leżących przy drodze krajowej 78 (Poręba i Zawiercie, Kroczyce i Pradła oraz Szczekociny i Goleniowy) a także obwodnica Raciborza na DK 45._x005F_x000D_
Projekty drogowe stanowią również ważną część Strategii dla Rozwoju Polski Południowej, którą przyjęły wspólnie i zaproponowały rządowi jako strategie ponadregionalną sejmiki województw: śląskiego i małopolskiego – powiedziała dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Ewa Mucha. W obszarze drogowym dla obu województw najważniejsze znaczenie mają: budowa drogi S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku Białej wraz z obwodnicą Oświęcimia, Beskidzka Droga Integracyjna z Głogoczowa (Krakowa) do Bielska Białej o parametrach drogi ekspresowej zamiast obecnej DK52 i podniesienie standardu drogi krajowej 94 z Krakowa do Bytomia, w ten sposób, by na całym przebiegu była to droga o przekroju dwujezdniowym dwupasowym._x005F_x000D_
Poza budową nowych dróg istotnym zagadnieniem jest utrzymanie istniejących, właściwe zarządzanie nimi i dbałość o bezpieczeństwo użytkowników. W tym obszarze wiodącym tematem poruszanym podczas Śląskiego Forum Drogowego była kwestia oznakowania poziomego. Jest ono – przypomniał Rafał Kopeć z ZDW w Katowicach – integralną częścią drogi: informuje kierowców o geometrii drogi i przyjętym sposobie prowadzenia ruchu, ustala zalecany tor jazdy użytkownikom drogi. Właściwe oznakowanie powinno spełniać następujące wymogi: trwałość fizyczna, trwałość barwy, dobra widoczność w różnych warunkach atmosferycznych i przy różnym oświetleniu. Jednakże zakrywanie znaków przez śnieg, błoto i brud, gorsza widoczności przy mokrej jezdni, mała odporności na niszczące działanie ruchu pojazdów, czynników klimatycznych i środków chemicznych stwarza konieczność okresowego odnawiania oznakowania poziomego._x005F_x000D_
ZDW w Katowicach rygorystyczne egzekwuje od wykonawców wymagane parametry oznakowania, według własnych wytycznych obowiązujących od grudnia 2009 r. Zgodnie z nimi przyjęto, że docelowo będzie to oznakowanie grubowarstwowe, a na odcinkach przeznaczonych do remontu w krótkiej perspektywie czasu oznakowanie cienkowarstwowe z dwuletnim okresem gwarancji. Zaleca się stosowanie różnych technologii oznakowania jako optymalnych dla różnych lokalizacji i warunków (chemoutwardzalne, termoplastyczne, taśmy odblaskowe). O tym jak to sprawdza się w praktyce uczestnicy ŚFD mogli przekonać się naocznie podczas wycieczki technicznej na dwa odcinki dróg wojewódzkich: 911 i 913, oznakowane 4 i 2 lata temu przy użyciu taśm dostarczonych przez firmę 3M. Przy użyciu specjalistycznego sprzętu zmierzono kluczowe parametry (współczynnik luminancji), które wykazały zadowalający stan widoczności elementów oznakowania._x005F_x000D_
Podczas Forum odbyła się uroczystość wręczenia ustanowionej z inicjatywy dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Zbigniewa Tabora nagrody dla powiatu najlepiej wywiązującego się z zadania utrzymania dróg wojewódzkich. W woj. śląskim powiaty zajmują się tym na podstawie porozumień z samorządem wojewódzkim. Wyróżnienie odebrał dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Kłobucku Tadeusz Pułka._x005F_x000D_
Zapraszamy do zapoznania się z wybranymi materiałami z Forum oraz z galerią zdjęć.