Jest dobra wiadomość: w styczniu i lutym 2009 na polskich drogach zginęło o 30 procent mniej osób niż w tych samych miesiącach rok wcześniej – poinformowało Biuro Ruchu Drogowego KG Policji. Podczas seminarium poświeconego bezpieczeństwu ruchu drogowego 5 marca zaprezentowano m.in. po raz pierwszy mapę ryzyka na drogach międzynarodowych w Polsce.
Mapa powstała w efekcie realizacji w Polsce Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP. W ramach programu przebadano statystyki wypadków w latach 2005-2007 na drogach międzynarodowych przebiegających przez Polskę i zestawiono je z danymi o wielkości ruchu na nich. W ten sposób obliczono średnie ryzyko poniesienia śmierci lub odniesienia ciężkich obrażeń na każdym odcinku drogi. Poziom ryzyka przedstawiono przy pomocy kolorów: zielony oznacza najmniejsze ryzyko, a czarny – najwyższe.
Niestety, aż 55 procent długości dróg międzynarodowych w Polsce zaznaczono na mapie kolorem czarnym. Drogi te stanowią zaledwie 2% długości dróg twardych, odbywa się na nich ponad 10% całości ruchu drogowego, przeważnie tranzytowego i turystycznego. Pomimo, że posiadają najwyższe w Polsce standardy bezpieczeństwa, generują około 17% wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Najwięcej niebezpiecznych odcinków występuje w Polsce południowo-wschodniej i południowo-zachodniej. Najgorzej statystycznie wypada w tym zestawieniu droga nr 17 z Warszawy przez Lublin do granicy z Ukrainą.
Raz jeszcze okazało się natomiast, że najbezpieczniejsze są autostrady. Drogi międzynarodowe w Polsce są znacznie bardziej niebezpieczne niż podobne drogi w Niemczech, Holandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
Projekt EuroRAP w Polsce prowadzą wspólnie: Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej, Polski Związek Motorowy i Politechnika Gdańska. Jest to część działań dla realizacji III Europejskiego Programu Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – przypomniał prof. Ryszard Krystek z Politechniki Gdańskiej, przewodniczący Komitetu Bezpieczeństwa Ruchu Polskiego Kongresu Drogowego. Celem tego programu, do którego przystąpiła również Polska, jest zmniejszenie o 50 procent liczby śmiertelnych ofiar ruchu drogowego w ciągu dekady 2001-2010.
Jak do tej pory, efekty realizacji programu są jednak niewielkie. Na drogach w Polsce w roku 2008 zginęło 5437 osób. Liczba śmiertelnych ofiar była wprawdzie niższa niż rok wcześniej (o 146), ale wieloletnia tendencja wskazuje raczej na utrzymywanie się tej wielkości na niezmiennym poziomie. Oby dane ze stycznia i lutego oznaczały że coś się tu zmienia na lepsze.
Więcej informacji: www.eurorap.pl