Na zakończenie drogowej części konsultacji nowych Wzorców i standardów zaprezentowane zostały projekty wytycznych dla nawierzchni dla ruchu lekkiego i utrzymania dróg samorządowych.
Katalog typowych konstrukcji nawierzchni wybranych elementów dróg został pomyślany jako uzupełnienie dwóch dokumentów pochodzących z 2014 roku: Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, opracowanego na zlecenie GDDKiA przez Zespół Politechniki Gdańskiej pod kierunkiem nieżyjącego już prof. dr hab. inż. Józefa Judyckiego oraz Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych, również zamówionego przez GDDKiA u zespołu Politechniki Wrocławskiej, pod kierunkiem prof. dr hab. inż. Antoniego Szydło. Te katalogi nadal zachowują swoja aktualność, a nowe opracowanie – WR-D-63 ma za zadanie określić wymagania dla elementów dróg pominiętych w tamtych opracowaniach.
Niektóre z tych elementów infrastruktury figurowały w załączniku 5 do Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie z roku 1999. W roku 2015 Rozporządzenie zostało zmienione, a opublikowany w styczniu 2016 tekst jednolity nie zawierał wymienionego załącznika. Przedstawione do konsultacji opracowanie ma wypełnić i tę lukę w przepisach.
8 kategorii ruchu
Naukowcy z obu tych uczelni ponownie połączyli siły i stworzyli katalog rozwiązań dla ruchu określanego jako bardzo lekki. Znajdą one zastosowanie w projektowaniu nawierzchni: zatok w obszarze przystanków transportu zbiorowego, powierzchni do postoju pojazdów, wraz z jezdniami manewrowymi, przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów. Dla takich dróg, na których występuje ruch lekki zaproponowano nową, niewystępującą dotąd kategorię ruchu KR0. Zdefiniowano ją jako kategorię o sumarycznej liczbie osi standardowych mniejszej niż dolna granica kategorii KR1, czyli w przypadku nawierzchni podatnych i półsztywnych od 0 do 18.000 osi 115 kN, a w przypadku nawierzchni sztywnych – od 0 do 17.000 osi 115 kN.
Nowością jest przyjęcie osi standardowej 115 kN dla wszystkich rodzajów nawierzchni. Jak powiedział prof. Antoni Szydło, realizując wyrok Trybunału Sprawiedliwości, Polska zmieni ustawę o drogach publicznych i dopuści jako zasadę na drogach publicznych ruch pojazdów o obciążeniu osi 115 kN. Projekt zmiany ustawy został przyjęty 12 bm. przez Radę Ministrów i antycypując te zmiany, autorzy Wytycznych uwzględnili wszędzie te wartości w dokumencie.
Po dodaniu KR0, będzie teraz 8 kategorii – od KR0 do KR7. W Wytycznych wprowadzone są nowe współczynniki przeliczeniowe (dla sylwetek pojazdów) oraz dodatkowo uwzględniono specyfikę obciążeń dla różnych nawierzchni. Podano sposoby wyznaczania kategorii ruchu uwzględniającą specyfikę rożnych nawierzchni i elementów dróg. Nawierzchnie dla pieszych i rowerów nie będą miały przydzielonych kategorii ruchu.
W katalogu zapisano wymagania materiałowe dla poszczególnych rodzajów nawierzchni oraz elementów dróg, w tym dla warstw wzmacniających podłoże. Górne warstwy nawierzchni mogą być: asfaltowe (z mieszanki mineralno-asfaltowej), betonowe, z kostki kamiennej lub betonowej, z płyt otworowych typu IOMB lub płyt ażurowych typu MEBA, z płyt chodnikowych albo z mieszanki niezwiązanej. Nawierzchnie sztywne (betonowe) zaprojektowano dla prognozowanego ruchu w okresie 30 lat, a pozostałe rodzaje nawierzchni dla w okresie 20 lat.
Wzmocnione skrzyżowania
Poza rozwiązaniami dla dróg o ruchu bardzo lekkim, katalog zawiera też inne brakujące w dotychczasowych przepisach i wytycznych regulacje. Najważniejsze z nich dotyczą nawierzchni w obrębie skrzyżowań i na wlotach. Mają one na celu poprawę trwałości nawierzchni w tych miejscach. W przypadku nawierzchni skrzyżowań dróg o najwyższych kategoriach ruchu (KR5 do KR7) autorzy zalecają np. zastosowanie w mieszance mineralno-asfaltowej warstwy ścieralnej i wiążącej lepiszcza modyfikowanego lub lepiszcza z dodatkiem asfaltu naturalnego. Zaleca się także stosowanie zbrojenia siatką pod warstwą wiążącą, a dopuszcza się stosowanie w mieszance mineralno-asfaltowej włókien rozproszonych.
W bardzo bogatym programie webinarium z 27 października znalazło się również omówienie Wytycznych określania wybranych cech powierzchniowych nawierzchni jezdni a także wieloskładnikowe Wytyczne utrzymania dróg samorządowych. Do tych opracowań wrócimy w osobnych artykułach.
Webinarium to zakończyło prezentację części wytycznych dotyczących budownictwa drogowego. Począwszy od 3 listopada, tematem kolejnych czterech webinariów będą opracowania do projektowania drogowych obiektów inżynierskich. Z projektami Wytycznych można zapoznać się na specjalnej stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Uwagi do nich prosimy zgłaszać na Forum Dyskusyjnym.