Sprawne zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego na poziomie regionalnym to jeden z kluczowych czynników dla realizacji celów Narodowego Programu BRD. Inne to: zaangażowanie polityczne, stabilne źródła finansowania działań i oparcie ich na rzetelnej wiedzy, a nie obiegowych opiniach – powiedział do uczestników IV konferencji brd Polskiego Kongresu Drogowego Maciej Mosiej, sekretarz Krajowej Rady BRD._x005F_x000D_
Podczas konferencji, która w końcu września odbyła się w Janowie koło Chełma (woj. lubelskie) wiele uwagi poświęcono działalności Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. WORD-y są z reguły zapleczem merytorycznym i organizacyjnym dla funkcjonowania Wojewódzkich Rad BRD, na których czele stoją marszałkowie województw._x005F_x000D_
Wojewódzkie Rady BRD, według przyjętego w tym roku Narodowego Programu BRD na lata 2013-2020, mają na szczeblu regionu stać się rzeczywistym liderem w tym obszarze – przypomniał M. Mosiej. Przypisano im funkcje zarządcze w koordynacji działań jednostek policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Państwowej Straży Pożarnej, administracji drogowej różnych szczebli, organizacji pozarządowych i innych zainteresowanych jednostek. Wojewódzka Rada BRD – zakłada program – powinna być wspierana przez odpowiednią jednostkę badawczą, np. w postaci lokalnego ośrodka naukowego). W systemie zarządzania brd przewidziano również powołanie powiatowych rad brd, pełniących podobne funkcje na terenie powiatu._x005F_x000D_
Podstawą działania mają stać się opracowane w każdym regionie wojewódzkie programy zwiększania bezpieczeństwa na drogach. Powinny one składać się z diagnozy gwarantującej obiektywne spojrzenie na faktyczny stan brd, strategii zawierającej jasno sprecyzowany cel z podaniem głównych kierunków działań. Ich uzupełnieniem powinny być programy operacyjne precyzujące zadania do wykonania przez jednostki szczebla wojewódzkiego. Szczegółowe programy lokalne powinny natomiast wskazywać konkretne przedsięwzięcia (np. przebudowa skrzyżowania, doposażenie wskazanej jednostki w sprzęt czy lokalizację fotoradaru)._x005F_x000D_
Zdaniem ekspertów, najsłabszym punktem w systemie zarządzania brd jest do tej pory brak jasno określonego i stabilnego finansowania. Sekretarz Krajowej Rady BRD jako źródła finansowania tak zakreślonego systemu wskazał następcę Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w kolejnej perspektywie 2014-2020 i regionalne programy operacyjne, które mają uwzględniać projekty brd._x005F_x000D_