Rada do Spraw Autostrad do likwidacji
Autostrada A4, odcinek Rzeszów-Jarosław. Po jego ukończeniu, powstał pierwszy pełny autostradowy ciąg w Polsce. Fot. PKDAutostrada A4, odcinek Rzeszów-Jarosław. Po jego ukończeniu, powstał pierwszy pełny autostradowy ciąg w Polsce. Fot. PKD

Likwidację Rady do Spraw Autostrad jako organu opiniodawczego ministra transportu przewiduje konsultowany projekt zmian ustawowych. Uzasadnieniem likwidacji jest „utrata aktualności zadań należących do zakresu działania Rady”, w tym m.in. opiniowania lokalizacji autostrad czy warunków przetargów i wyników kwalifikacji wstępnej._x005F_x000D_

Najwyższy czas na taki krok – stwierdził poproszony przez PKD o komentarz przewodniczący Rady prof. Wojciech Suchorzewski. Rada od półtora roku nie została ani razu poproszona o jakąkolwiek radę, co najlepiej świadczy o tym, że z punktu widzenia administracji jest ciałem zbędnym._x005F_x000D_

Zakres działania Rady określa rozdział trzeci ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym. Do zakresu działania Rady zalicza w szczególności opiniowanie: projektów wniosków o ustalenie lokalizacji; kryteriów oceny dokumentacji wstępnej i ofert w postępowaniu przetargowym; wyników kwalifikacji wstępnej; projektu rozporządzenia w sprawie ustalania opłat za przejazdy autostradami._x005F_x000D_

Uzasadnieniem likwidacji Rady – czytamy w uzasadnieniu – jest utrata aktualności tych zadań, w szczególności dotyczących opiniowania projektów wniosków o ustalenie lokalizacji, opiniowania kryteriów oceny dokumentacji wstępnych i ofert w postępowaniach przetargowych oraz wyników kwalifikacji wstępnej, w sytuacji gdy „zdecydowana większość planowanych autostrad płatnych ma już ustalone przebiegi”. Obecnie lokalizacja i budowa autostrad płatnych odbywa się na podstawie przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych tj. w ramach decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zintegrowanej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, która łączy w sobie elementy decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi oraz decyzji o pozwoleniu na budowę._x005F_x000D_

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym Rada do Spraw Autostrad zajmuje się jedynie opiniowaniem projektów rozporządzeń ministra właściwego do spraw transportu w sprawie ustalania opłat za przejazdy autostradami, a także planów ratowniczych oraz planów dotyczących infrastruktury mającej wpływ na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mając na względzie sporadyczną konieczność występowania sytuacji faktycznych, które wymagają wydania przez Radę do Spraw Autostrad opinii, nie jest racjonalne dalsze jej istnienie – konkluduje rządowy dokument._x005F_x000D_

Przekazany do konsultacji społecznych projekt ustawy, zmieniającej kilka różnych ustaw likwiduje również inny – jak pokreślono – „zbędny organ opiniodawczo-doradczy działający przy ministrze właściwym do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa”, to znaczy Państwową Radę Nieruchomości. W tym samym pakiecie zmian, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej pragnie zlikwidować delegację ustawową dla ministra właściwego do spraw transportu do wydania rozporządzenia określającego warunki techniczno-przyrodnicze zakładania zadrzewień w granicach pasa drogowego, sposoby ich ochrony oraz dobór gatunków drzew i krzewów. „Dotychczasowe działania odnoszące się do zakładania zadrzewień w pasie drogowym były z powodzeniem prowadzone bez stosownego aktu prawnego. Wystarczająca była w tym zakresie wiedza z dziedziny botaniki, dendrologii czy architektury krajobrazu – głosi uzasadnienie projektu. Warunki techniczno-przyrodnicze zakładania i utrzymani zieleni w pasie drogowym będą mogły być określane bezpośrednio przez zarządców dróg tj. podmioty, które dysponują największą wiedzą na temat potrzeb i uwarunkowań zakładania i utrzymania zieleni w pasie drogowym._x005F_x000D_

Tekst projektu zmiany ustawy – MTBiGM

Loading...