Projekt nowych wytycznych dotyczących barier 03.02.2014
Przed dopuszczeniem do stosowania bariery musza przejść skomplikowane testy. Na zdjęciu: poligon doświadczalny w Inowrocławiu. Fot. PKDPrzed dopuszczeniem do stosowania bariery musza przejść skomplikowane testy. Na zdjęciu: poligon doświadczalny w Inowrocławiu. Fot. PKD

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała 3 lutego na swojej stronie internetowej projekt nowych „Wytycznych stosowania barier drogowych na drogach krajowych”. Zastąpią one poprzedni dokument z 2010 r., co wynika zarówno z doświadczeń w jego stosowaniu jak i zmiany normy zharmonizowanej PN-EN 1317-5:2012, którą 4 lata temu tamte wytyczne wprowadziły do Polski.

Projekt przygotował zespół pracowników GDDKiA, wspomagany przez grupę zewnętrznych ekspertów ze świata nauki. Byli to: prof. dr hab. inż. Tadeusz Niezgoda i dr inż. Paweł Dziewulski z Wojskowej Akademii Technicznej, prof. dr hab. inż. Witold Wołowicki z Politechniki Poznańskiej, dr hab. inż. Marek Pietrzakowski z Politechniki Warszawskiej oraz projektant mgr inż. Andrzej Gumuła.

Zgodnie z dominującym stanowiskiem specjalistów od bezpieczeństwa infrastruktury drogowej, „Wytyczne” traktują systemy powstrzymujące pojazd jako ostateczność. W każdym przypadku przed ich zastosowaniem należy w pierwszej kolejności: zlikwidować lub przesunąć przeszkodę usytuowaną zbyt blisko drogi, przeprojektować drogę – np. korygując przebieg jezdni w stosunku do obszaru zagrożonego, przebudować – zamieniając przeszkodę na obiekt bezpieczny. Dopiero, jeżeli zastosowanie powyższych czynności jest niemożliwe, należy zastosować system powstrzymujący pojazd. Do tych systemów należy zaliczyć w szczególności barierę ochronną, poduszkę zderzeniową oraz terminal.

Celem wytycznych jest wskazanie sposobu wyznaczania systemów powstrzymujących pojazd, tylko tam gdzie są one niezbędne oraz opisanie metody doboru takich parametrów techniczno-funkcjonalnych, które w przypadku uderzenia pojazdu w barierę będą dawały ludziom największe szanse przeżycia. Dokument wskazuje sposoby postępowania przy ustalaniu potrzeby stosowania, lokalizacji oraz doboru parametrów funkcjonalnych drogowych barier ochronnych przy zewnętrznej krawędzi jezdni, na pasach dzielących oraz na drogowych obiektach inżynierskich.

GDDKiA zwraca się do projektantów i producentów barier drogowych o zgłaszanie uwag do zaprezentowanego projektu wytycznych. Okazją do takich branżowych konsultacji będzie też odbywające się 27-28 lutego w Krakowie II Ogólnopolskie Specjalistyczne Forum BARIERY 2014. Polski Kongres Drogowy jest jednym z patronów honorowych tej konferencji.

Zobacz projekt wytycznych na stronie internetowej GDDKiA

Loading...