Eksperci PKD uczestniczący w pracach Komisji Infrastruktury Sejmu RP nad projektem ustawy wprowadzającej obowiązek audytu brd na sieci dróg TEN-T postulują rozszerzenie zakresu działania regulacji na pozostałe drogi krajowe i drogi samorządowe. Ma to poprawić podstawowe wskaźniki bezpieczeństwa, które w Polsce są kilka razy gorsze niż w krajach Europy zachodniej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 104) objęty został tzw. “szybką ścieżką legislacyjną”. Dla jego rozpatrzenia powołana została podkomisja, składająca się z 9 posłów, której przewodniczy pos. Stanisław Huskowski. W pracach podkomisji biorą udział jako przedstawiciele strony społecznej zaproszeni eksperci w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Polski Kongres Drogowy reprezentują naukowcy z Politechnik: Gdańskiej i Krakowskiej.
Jest to projekt wdrażający do prawa polskiego zapisy dyrektywy UE z 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. W polskim prawie nie ma dotychczas aktu prawnego kompleksowo regulującego zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego, dokonywania audytu brd (zewnętrznego jak i wewnętrznego) i ocen bezpieczeństwa oraz procedur związanych z tymi zadaniami. Choć dyrektywa nakazuje objęcie procedurami audytu brd i ocen bezpieczeństwa odcinki dróg stanowiących część sieci transeuropejskiej, to jednocześnie rekomenduje stosowanie tych rozwiązań także na pozostałej sieci dróg w państwach UE. Jak najszybsze wdrożenie dyrektywy jest konieczne nie tylko ze względu na fakt potrzeby rzeczywistego podniesienia stanu bezpieczeństwa na polskich drogach, ale także ze względu na zagrożenie koniecznością zwrotu środków otrzymanych przez Polskę od UE na inwestycje drogowe, w przypadku braku jej stosowania na odcinkach dróg współfinansowanych z funduszy unijnych.
Zdaniem reprezentującego PKD dr hab. Kazimierza Jamroza ustawa w proponowanym kształcie będzie miała znikome znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach, z uwagi na mały udział dróg sieci transeuropejskiej TEN-T w całości sieci drogowej w Polsce (niecałe 5 tys. km). Ustawa nie stwarza warunków dla rozwoju metod zarządzania brd na pozostałych drogach publicznych. Wśród innych dyskusyjnych zapisów jest też kwestia niezależności zewnętrznych audytorów brd, fakultatywności zaleceń i wniosków audytora przedstawianych zarządcy drogi, jako zamawiającemu audyt czy relacje miedzy audytem zewnętrznym (niezależnym) a wewnętrznym audytem inwestora/zarządcy drogi.
Uchwalenie ustawy ma nastąpić w ciągu najbliższych kilku tygodni.