Nowy numer ROADS: jak zmieniał się znak PIARC

Opis zmian loga PIARC na przestrzeni 110 lat to jeden z ciekawszych artykułów najnowszego numeru kwartalnika ROADS, wydawanego przez te organizację. Roczna prenumerata kosztuje 60 euro.

Najnowsze edycja, nosząca kolejny numer 383, jest już dostępna, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej w formacie PDF. Kwartalnik dostępny jest, dla zarejestrowanych użytkowników, pod tym adresem.

Tematem przewodnim numeru są laureaci nagród PIARC za rok 2019, którzy odbierali swoje wyróżnienia podczas Światowego Kongresu Drogowego w Abu Zabi w październiku ub. roku. Ponieważ RODS to kwartalnik informacyjny, znaleźć tam również można doniesienia o bieżącej pracy organizacji, sylwetkę młodej inżynierki Anne de Bartoli, prowadzącej badania nad technologiami środowiskowymi we francuskiej firmie Eurovia oraz portret Komitetu Narodowego PIARC z Nigru.

Jednym z najciekawszych materiałów numeru jest obszerny artykuł, w którym były sekretarz generalny PIARC Jean-François Corté (sprawował tę funkcje w latach 2002 – 2016) przypomina jak zmieniało się logo tej organizacji. Znak graficzny jest naturalnie odbiciem losów organizacji w całym okresie od założenia po Kongresie Drogowym w Paryżu w roku 1908, po ostatnią zmianę w roku 2019.

Znaki czasów

Pierwsze logo Stowarzyszenia czerpało inspirację z emblematu używanego na inauguracyjnym kongresie w Paryżu. Ten emblemat, który również zdobił okładkę wydanych później materiałów z obrad, splatał ze sobą trzy litery I, R i C oznaczające Międzynarodowy Kongres Drogowy (International Road Congress).

Podczas sesji inauguracyjnej 2. Międzynarodowy Kongres Drogowy w Brukseli w 1909 r., belgijski minister robót publicznych Auguste Delbeke przemawiał z emfazą: „Mamy wszelkie powody, by mówić głośno i wyraźnie: Via Vita, tak - droga oznacza dobrobyt narodów świata. To cywilizacja! To braterstwo! To jest życie!". Ta retoryka podbiła publiczność i w roku 1911 r. Stała Międzynarodowa Komisja (PIC), prekursor obecnej Rady Stowarzyszenia, przyjęła łacińskie „Via Vita” jako motto Stowarzyszenia. Wyrażenie to, w połączeniu z rysunkiem złożonym z przeplatanych liter I, R i C wpisanych w kwadrat z zaokrąglonymi narożnikami, tworzy teraz logo PIARC.

W 1986 r., gdy Biuletyn Kwartalny został przekształcony w magazyn Routes/Roads, do logo dodano niebieski kolor i angielskie akronimy AIPCR i PIARC. Podczas sesji we wrześniu 1995 r. w Montrealu Stała Międzynarodowa Komisja przyjęła zmianę nazwy Stowarzyszenia, które od tego czasu stało się Światowym Stowarzyszeniem Drogowym. Akronimy i logo zostały zachowane, jednak z niewielką modyfikacją. Jego kształt został prostokątny, dodano pełne oficjalne nazwy po francusku i angielsku.

W 2006 r., w ramach nowej strategii komunikacji zorganizowano międzynarodowy konkurs na nowe logo. Zadanie jak postawiono przed uczestnikami brzmiało: następująco: „Odnów wizerunek Stowarzyszenia bez zerwania więzi z jego korzeniami”. Nowe logo zostało zaprezentowane podczas 23. Światowego Kongresu Drogowego, który odbył się w 2007 r. w Paryżu. Projekt, który spodobał się zwolennikom „nowoczesności”, usunął motto „Via vita”, podkreślił podwójną nazwę Association Mondiale de la Route / World Road Association oraz zaktualizował kolorystykę – od tej pory były to barwy pomarańczowa i niebieska.

Jak BMW albo FIAT

Przyjęcie nowego logo nie rozwiązało jednak kwestii nazwy Stowarzyszenia. Wprowadzenie hiszpańskiego jako trzeciego języka roboczego Stowarzyszenia w 2017 r. stanowiło kolejne wyzwanie dotyczącego skojarzeń przywoływanych za pośrednictwem logotypu. Komisja ds. komunikacji ostatecznie zdecydowała o proponowanych zmianach zarówno nazwy, jak i logo, zatwierdzonych w 2019 r.

Podstawowy znak marki z 2007 r. został zachowany, ale obecnie wykorzystuje tylko litery PIARC. Jest to jednocześnie nowa nazwa używana przez Stowarzyszenie. Ta pięcioliterowa sekwencja „PIARC”, która pierwotnie stanowiła akronim, teraz służy jako nowa nazwa Stowarzyszenia, podobnie jak znane marki, takie jak „BMW” lub „FIAT”, o których mało kto już nie pamięta, że oznaczały Bawarskie Zakłady Motorowe i Włoską Fabrykę Samochodów w Turynie - aby pozostać w gałęzi przemysłu związanej z drogami. Poza tym, że od ponad 10 lat pojawia się w adresie strony internetowej, nazwa «PIARC» oferuje kilka wyraźnych zalet: oddaje hołd naszej historii, czerpie korzyści z pewnego poziomu renomy, jest łatwa do zapamiętania i łatwa do wymówienia w większości języków świata – kończy swój artykuł Jean-François Corté.

Zostań prenumeratorem

ROADS to kwartalnik informacyjny. Artykuły przedstawiają analizy lub ich streszczenia, rekomendacje lub stan praktyki drogowej w danym kraju, dotyczące aktualnych tematów interesujących branżę drogowa i transportu drogowego. Autorzy mogą, ale nie muszą być członkami Stowarzyszenia. Artykuły są recenzowane przez komitety techniczne PIARC lub ekspertów zewnętrznych przed decyzją o ich publikacji.

Prenumerata kwartalnika kosztuje 60 € rocznie (cztery wydania). Aby zaprenumerować, należy skorzystać z tego linku.

Polecane artykuły

Wirus niebezpieczeństwa drogowego

Stan i perspektywy bezpieczeństwa drogowego w kontekście przewidywanych zmian w mobilności, spowodowanych pandemią były 25 czerwca tematem kolejnego kolokwium online PKD.

Prezydent Claude Van Rooten w grudniu 2019 r. odwiedził Warszawę. Fot. Sebastian Małachowski

Przedłużona kadencja władz PIARC

Doroczne posiedzenie Rady PIARC, planowane na październik w Dakarze, nie odbędzie się. Kadencja władz, w tym prezesa stowarzyszenia, zostanie przedłużona o rok.

Utrzymanie dróg: docieranie systemu

Model wskaźnikowy utrzymania dróg się sprawdza i powinien być rozwijany – uznali uczestnicy kolejnego kolokwium online PKD, poświęconego procesom utrzymaniowym, które odbyło się 22 czerwca.