19 i 20 listopada w Berlinie odbyły się warsztaty z udziałem polskich i niemieckich specjalistów budownictwa drogowego. Wśród ponad 70 uczestników było 12 ekspertów Polskiego Kongresu Drogowego i 17 przedstawicieli GDDKiA. Niemieccy gospodarze reprezentowali Forschungsgesellschaft fur Strassen und Verkehewesen – FGSV i Bundesanstalt fur Strassenwesen – BASt oraz Federalne Ministerstwo Budownictwa i Komunikacji.
Odbyło się 9 sesji warsztatowych, równolegle w trzech blokach, poświęconych:
A. warunkom realizacji Inwestycji (finansowanie przedsięwzięć, planowanie i koordynacja inwestycji, realizacja kontraktów)
B. normom i technologiom (harmonizacja norm, zasoby materiałowe i recykling, nowe technologie)
C. utrzymaniu infrastruktury (infrastruktura w regionach przygranicznych, ochrona środowiska, zarządzanie nawierzchniami PMS)
W trakcie warsztatów zaprezentowano działanie elektronicznego systemu poboru opłat drogowych od samochodów ciężarowych, jaki od kilku lat działa w Niemczech (operatorem jest firma “Satellic”). Podkreślono, że ze względu na plany wprowadzenia nowoczesnego systemu opłat w Polsce, wskazane jest przygotowanie spotkania ekspertów, poświęconego wyłącznie tym kwestiom.
Szczególnie wiele miejsca w dyskusjach zajęły najbardziej aktualne kwestie, takie jak współpraca trans- i przygraniczna w dziedzinie infrastruktury drogowej, zwłaszcza w związku z wejściem Polski do strefy Schengen, nowe technologie i materiały budowlane, czy uwzględnianie potrzeb środowiska naturalnego w drogowych inwestycjach liniowych.
Dla polskich ekspertów było niezwykle interesujące szczegółowe przedstawienie kwestii planowania inwestycyjnego i przestrzennego. Podmioty przygotowujące inwestycje mają w Niemczech bardzo silną pozycję, dzięki ustawowym umocowaniom. Aspekty techniczne w planowaniu przestrzennym i przygotowaniu inwestycji grają większą rolę niż w Polsce. Ponadto w Niemczech przydział subwencji dla zarządców dróg jest powiązany z długością zarządzanej przez dany podmiot sieci. Ma to związek z faktem, że za utrzymanie wszystkich dróg, w tym także ogólnokrajowych, na terenie każdego z landów jest odpowiedzialny podmiot landowy. Stanowi to dużą odmienność w stosunku do systemu polskiego, gdzie jest kilka szczebli zarządzania.
W ramach warsztatu poświęconego warunkom realizacji umów okazało się, że w Niemczech procedury FIDIC nie są stosowane. Natomiast w przygotowaniu inwestycji infrastrukturalnych i w realizacji kontraktów stosuje się wiele uproszczeń proceduralnych i tzw. “szybkie ścieżki”, które dozwolone są na podstawie specjalnych ustaw (ich genezą było ułatwienie procesu jednoczenia terytorialnego i ekonomicznego obu części Niemiec).
W części poświęconej wdrażaniu norm europejskich przedstawiono organizację pracy nad tym zagadnieniem w Niemczech. Zadania te realizuje stowarzyszenie użyteczności publicznej FGSV (Forschungsgesellschaft fur Strassen und Verkehewesen – Towarzystwo Naukowo-Badawcze Drogownictwa i Transportu), będące platformą wiedzy dla administracji, gospodarki i nauki. Posiada ono swoje sekretariaty w Berlinie i w Kolonii. Przygotowuje, wraz z powołanymi do tego celu ekspertami, zbiory reguł technicznych dla drogownictwa, aktualizuje je i wydaje jako własne wydawnictwo (w ramach zadań zleconych, wykonywanych w porozumieniu i opłacanych przez ministerstwo federalne).
W sesji poświęconej zasobom materiałowym i recyklingowi szczególne miejsce w dyskusji miała sprawa stosowania materiałów alternatywnych i lokalnych oraz racjonalne wykorzystanie materiałów odpadowych. Ich stosowanie w coraz szerszym zakresie jest koniecznością ze względów ekologicznych, ekonomicznych i logistycznych. Szeroką dyskusję wzbudziły także prezentacje nowych technologii. Temat ten będzie kontynuowany podczas badań studyjnych na terenie Polski.
Podobne wnioski sformułowano w kwestii współpracy przygranicznej i transgranicznej, a także ochrony środowiska. Waga i ilość poruszanych tematów skłoniły do zaproponowania powołania stałych zespołów ekspertów ze stałymi terminami spotkań, podgrup roboczych i wypracowania wspólnych inicjatyw. Ustalono także, że dojdzie do drugiej edycji warsztatów drogowych (prawdopodobny termin to 5-6 czerwca 2008 r.). Będą one przygotowane merytorycznie, podobnie jak w przypadku warsztatów berlińskich, przez stałą wspólną polsko-niemiecką komisję techniczną do spraw infrastruktury drogowej. W jej skład wchodzi po 6 wyznaczonych przez partnerów przedstawicieli środowisk drogowych z obu krajów.