Polski Kongres Drogowy przesłał do MTBiGM obszerne uwagi do konsultowanych założeń nowego Prawa budowlanego i innych ustaw, m.in. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W opinii zwrócono uwagę, że pomimo proponowanych uproszczeń procedur, w odniesieniu do dróg o znaczeniu ponadlokalnym maja zostać utrzymane zbędne utrudnienia._x005F_x000D_
Pomimo przyjęcia słusznej zasady maksymalnego wyeliminowania z procesu przygotowania inwestycji decyzji administracyjnych oraz zrezygnowania z niepotrzebnych uzgodnień i opinii, w odniesieniu do dróg, w szczególności do dróg wojewódzkich i krajowych, w dalszym ciągu utrzymane zostają utrudnienia, w znaczny sposób wydłużające uzyskanie zgody budowlanej – czytamy w stanowisku. Wprowadzona zostaje np. decyzja lokalizacyjna wydawana przez wojewodę dla obiektów liniowych o znaczeniu ponadlokalnym. Oznacza to konieczność pozyskania przez zarządcę drogi dwóch z rzędu decyzji wojewody. Dlatego postuluje się, aby do prawa budowlanego wprowadzić na stałe jedną decyzję na wzór decyzji ZRID, która jednocześnie będzie lokalizować inwestycję, stanowić zgodę budowlaną oraz wywłaszczać działki pod inwestycję._x005F_x000D_
Znacznym problemem obecnie toczących się postępowań jest ich długotrwałość oraz interpretacje organów wydające decyzję w rozwiązania projektowe. Dlatego pożądane byłoby wprowadzenie rozwiązań dyscyplinujących organy wydające poszczególne decyzje i uzgodnienia (np. postępowania odwoławcze trwają nawet 12 miesięcy) oraz egzekwowania zasady, że za rozwiązania projektowe odpowiada projektant i weryfikator._x005F_x000D_
Wiele szczegółowych propozycji zmian w założeniach, zgłoszonych przez PKD w imieniu zarządców dróg różnych szczebli ma na celu ułatwienie procedur stosowanych przy budowie dróg, a także ich remontach._x005F_x000D_