Oznakowanie dróg jak software w komputerze

Prawidłowe oznakowanie poziome dróg jest ważnym, ale niedocenianym elementem zwiększania bezpieczeństwa -mówiono często podczas seminarium szkoleniowego PKD, które odbyło się 7 stycznia w Warszawie. Rozpoczęło ono nowy cykl programowy poświęcony najważniejszym problemom BRD.

PKD przywiązuje wielką wagę do zapewnienia jednolitych standardów na całej sieci dróg publicznych, w tym zapewniania bezpieczeństwa dla wszystkich korzystających z nich. Nowa inicjatywa programowa stowarzyszenia stanowi wkład we wspólne działania dla zmniejszenia liczby ofiar wypadków na polskich drogach – stwierdził otwierając seminarium prezes Zarządu PKD Zbigniew Kotlarek.

Bez prawidłowego oznakowania dróg i jego egzekwowania trudno mówić o funkcjonowaniu systemu drogowego w kraju – stwierdził wiceminister infrastruktury, zastępca przewodniczącego Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Radosław Stępień. Wybudowanie drogi to jak stworzenie komputera, ale przepisy i znaki, według których ma się odbywać ruch jest jak software. Czas najwyższy, by do ilości kilometrów wybudowanych dróg dołożyć jakość korzystania z nich – zaakcentował min. Stępień.

Przypomniał, że – zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r . w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – oznakowanie poziome w pełnym zakresie musi być stosowane na drogach krajowych i wojewódzkich, a na drogach powiatowych i gminnych jest zalecane. Intencją MI jest upowszechnienie właściwego oznakowania, a narzędziem, które ma to wspierać jest opiniowanie przez resort projektów przewidujących wydatkowanie środków unijnych. Na poparcie będą mogły liczyć tylko projekty przewidujące dobre oznakowanie drogi.

Cieszę się, że tak dobrze układa się współpraca z Polskim Kongresem Drogowym – powiedział na zakończenie R. Stępień. Wiedza i doświadczenie członków PKD powinny być spożytkowane w procesach legislacyjnych, bo to skraca nam drogę do wypracowania dobrych rozwiązań.

Sekretarz KRBDR Andrzej Grzegorczyk przedstawił stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Według wstępnych danych, w roku 2009 zanotowano spadek liczby zabitych w wypadkach, prawdopodobnie po raz pierwszy od wielu lat spadnie ona poniżej 5 tys. Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Andrzej Maciejewski zaprezentował efekty szeroko zakrojonych działań tego zarządcy dla zwiększenia bezpieczeństwa na drogach o największym natężeniu ruchu. Marek Wierzchowski, krajowy konsultant ds. inżynierii ruchu przedstawił efekty programu likwidacji miejsc niebezpiecznych na drogach samorządowych, a nadkomisarz Paweł Siedlec z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji omówił działania kontrolne i profilaktyczne policji dla zwiększania bezpieczeństwa na drogach.

W części szkoleniowej seminarium, przygotowanej we współpracy ze Stowarzyszeniem “Linia Życia”, uczestnicy zapoznani zostali z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi oznakowania poziomego, zasadami prawidłowego oznakowania i najczęściej popełnianymi błędami, a także technologiami aplikacji i usuwania.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami ze szkolenia oraz z galerią zdjęć.

Loading...