Olsztyn chce “16” jako drogi ekspresowej

Z inicjatywy PKD w Olsztynie odbyło się 22 września spotkanie drogowców oraz władz rządowych i samorządowych woj. warmińsko-mazurskiego, poświęcone rozwojowi sieci drogowej regionu. Postanowiono podjąć działania dla zakwalifikowania drogi nr 16 do krajowego układu dróg ekspresowych.

Spotkanie odbyło się pół roku po Warmińsko-Mazurskiej Debacie Drogowej i stanowiło kontynuację zapoczątkowanej wówczas dyskusji. Oprócz przedstawicieli Polskiego Kongresu Drogowego i współpracujących organizacji: Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji i Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, uczestniczyli w nim: wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski oraz członek zarządu województwa Grzegorz Nowaczyk.

Droga krajowa nr 16 ma znaczenie międzynarodowe, krajowe i regionalne. Jest to najkrótsza trasa tranzytowa między Berlinem a państwami bałtyckimi oraz główna regionalna droga ze wschodu na zachód, łącząca najważniejsze ośrodki regionalne (Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda), z trasami układu południkowego. Stanowi ona główny kanał transportowy regionu dla firm oraz dla ważnych strumieni ruchu turystycznego.

Sieć korytarzy transportowych przebiegających przez Polskę omija województwo warmińsko-mazurskie. Projektowany układ autostrad i dróg ekspresowych w Polsce północno-wschodniej zapewnia jedynie powiązania na linii północ – południe. W układzie tym brak sprawnego powiązania na osi wschód-zachód. Powiązanie takie powinna stanowić droga krajowa nr 16 podniesiona do rangi drogi ekspresowej na odcinku: Dolna Grupa – Grudziądz – Iława – Ostróda – Olsztyn – Mrągowo – Ełk – Augustów – Pomorze – Poćkuny – Ogrodniki – Granica Państwa. Proponowany korytarz transportowy zbudowany z drogi krajowej nr 16 dostosowanej do parametrów drogi ekspresowej wpłynie na usprawnienie międzynarodowego i krajowego ruchu tranzytowego na kierunku zachód-wschód, a także będzie stymulować rozwój gospodarczo-społeczny Warmii i Mazur poprzez zwiększenie zewnętrznej dostępności transportowej oraz wewnętrznej spójności regionu.

Korzystne dla regionu i całego kraju rozwiązanie – podkreślił prezes Zarządu PKD Zbigniew Kotlarek – wymaga zgodnego współdziałania administracji państwowej z samorządami różnych szczebli oraz organizacjami pozarządowymi, w tym także tymi walczącymi o zachowanie cennych walorów przyrodniczych regionu. Polski Kongres Drogowy będzie jak do tej pory wspierał takie lokalne inicjatywy budowania przemyślanej sieci drogowej w Polsce.

Czytaj także:

Akcja zbierania zabytków drogownictwa

Debata o drogach na Warmii i Mazurach

Loading...