Nowe wytyczne projektowania dróg pozamiejskich w Niemczech
Janette Zoesch z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie w trakcie prezentacji podczas II ŚFD w Bielsku Białej. Fot.PKDJanette Zoesch z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie w trakcie prezentacji podczas II ŚFD w Bielsku Białej. Fot.PKD

Po kilkunastu latach prac przygotowawczych, niemiecki Federalny Urząd Drogownictwa BASt, wprowadził nowe wytyczne projektowania dróg pozamiejskich. Zaproponowany został jasny system dzielenia dróg na kategorie według kryteriów funkcji jaką spełniają i dostosowanych do tych kategorii klas projektowych. Standaryzacja dróg traktowana jest jako sposób zwiększania bezpieczeństwa ich użytkowników.

Obowiązujące od niedawna wytyczne zaprezentowała podczas II Śląskiego Forum Drogownictwa w Bielsku Białej inż. Janette Zoesch z Instytutu Planowania i Zarządzania Ruchem Drogowym Politechniki w Dreźnie. Wcześniej miała okazję zapoznać z tym zagadnieniem uczestników międzynarodowego seminarium brd Gambit na Politechnice Gdańskiej. Reforma Wytycznych miała kilka podstawowych celów: ograniczenie różnorodności typów dróg i ich standaryzację, zwiększenie bezpieczeństwa drogowego i uwzględnienie potrzeb związanych z utrzymaniem.

Podczas pracy nad Wytycznymi wzięto pod uwagę statystyki dotyczące bezpieczeństwa ruchu. 60% śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Niemczech (według danych z 2010 r.) zginęło na drogach pozamiejskich, 29% w miastach, a 11% na autostradach – stwierdziła J. Zoesch. Blisko 1000 z tych śmiertelnych wypadków to były wypadki z udziałem tylko jednego samochodu, a więc spowodowane przez wypadnięcie z drogi, najechanie na przeszkodę itp. Niemal 500 wypadów to były wypadki podczas “ruchu podłużnego” czyli zderzenia czołowe lub najechanie na tył innego pojazdu. Niespełna 400 wypadków odnotowano podczas skręcania i na skrzyżowaniach. Stosunkowo najmniej ofiar (tu najbardziej widać różnicę w zestawieniu ze statystykami dotyczącymi Polski) było podczas wypadków z udziałem pieszych. Uznano, że najczęstszym przyczynom śmiertelnych wypadków można przeciwdziałać przez ograniczanie prędkości, zapewnienie możliwości bezpiecznego wyprzedzania i redukowanie punktów konfliktowych na skrzyżowaniach. Należy także zapewnić ochronę innym użytkownikom dróg (piesi, rowerzyści).

Drogi podzielono na kategorie, przy czym kryterium była ich funkcja w systemie komunikacyjnym i parametry ruchowe. Drogi zostały więc podzielone na kontynentalne (główne tranzytowe – dotyczy to wyłącznie autostrad), ogólnokrajowe, ponadregionalne, regionalne, bliskiego zasięgu i lokalne. Ten podział nie ma nic wspólnego z tym, kto zarządza daną drogą, obowiązuje na wszystkich szczeblach administracji drogowej. Drogi pozamiejskie mogą być kategorii od ogólnokrajowej (LS I) do lokalnej (LS V).

Nowe zasady projektowania dróg wprowadzają znane i u nas pojęcie klasy projektowej (EKL). Kategorii drogi LS I odpowiada klasa projektowa EKL 1 i tak dalej w dół. Klasy projektowe definiują takie parametry jak przekrój drogi, przekrój podłużny, oznaczenie dopuszczalnego ruchu na drodze dla różnych typów pojazdów, organizację ruchu na skrzyżowaniach, organizację ruchu pieszych i rowerzystów. Podstawowe znaczenie ma standaryzacja: ma być kilka jasno odróżniających się typów dróg, a użytkownicy powinni intuicyjnie rozpoznawać kategorię drogi i poruszać się po niej w sposób przewidziany przez projektanta.

Oczywiście nawet w kraju tak bogatym jak Niemcy, dochodzenie do takiego stanu sieci dróg będzie trwało latami – nowe wytyczne będą stosowane na nowobudowanych odcinkach i w przypadku przebudowy. Nieprędko zatem będą dostępne dane mówiące o wpływie tak rozumianej standaryzacji na zmniejszenie liczby wypadków z ofiarami śmiertelnymi. Ale z całą pewnością można stwierdzić, że wprowadzenie jasnych i czytelnych zasad projektowania dróg, a przede wszystkim rozsądna kategoryzacja, w oparciu o kryteria ruchowe i funkcjonalne, służą podnoszeniu standarów sieci drogowej.

Prezentacja Janette Zoesch (niem.)

Loading...