Wyniki badań, w ramach międzynarodowego programu EuroRAP, wykazują znaczącą redukcję długości “czarnych odcinków” oraz wzrost długości “odcinków zielonych” na polskich drogach. Naukowcy z Politechniki Gdańskiej, wraz z ekspertami PZM i FRIL, już po raz piąty opracowali mapę ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce.
Mapa prezentuje poziomy ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym na sieci dróg krajowych w Polsce. Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa).
Z mapy obrazującej ryzyko indywidualne w latach 2009-2011 wynika, że 34% długości dróg krajowych, to “czarne odcinki” o najwyższym poziomie ryzyka. W okresie 2005-2007, gdy dopiero rozpoczynano systematyczne badania, stanowiły one 60% długości. 46% wszystkich poważnych wypadków (z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi) na drogach krajowych miało miejsce na “czarnych odcinkach”, to jest o 25% mniej niż w latach 2005-2007.
Mapę ryzyka indywidualnego opracowano w oparciu o dane zebrane przez policję.
W badanym trzyletnim okresie (2009-2011) na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 9,8 tys. poważnych wypadków (tj. wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi), w których zginęło 4,3 tys. osób a 8,4 tys. odniosło ciężkie obrażenia ciała. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 9,8 mld zł.
W stosunku do okresu 2005-2007 liczba poważnych wypadków na drogach krajowych spadła o 23%, a liczba ofiar śmiertelnych o 28%, choć łączna droga przebyta przez pojazdy wzrosła o 9%. Te korzystne zmiany są niewątpliwie efektem prowadzonych działań inwestycyjnych na polskich drogach, wprowadzania automatyzacji systemu nadzoru nad ruchem drogowym (w latach 2009 i 2010) oraz pozytywnych zmian zachowań uczestników ruchu drogowego.
W dalszym ciągu najwięcej dróg o nieakceptowalnym poziomie ryzyka występuje w województwach: lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim, a najmniej w województwie wielkopolskim, śląskim i podlaskim. Najbardziej niebezpiecznymi są odcinki na drogach nr: 35, 7 oraz 82, a najbardziej bezpiecznymi autostrady A2 i A1. Największymi zagrożeniami powodującymi nadal wysokie ryzyko są wypadki związane z: najechaniem na pieszego, zderzeniami bocznymi i czołowymi, nadmierną prędkością oraz spowodowane przez młodych kierowców.
Mapa i inne opracowania dostępne są na stronie projektu: