![Pomnik Adama Mickiewicza we Lwowie. Fot. PKD](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_9e4a670ea4632e5f7232b18fc4599434.jpg)
![Słynna kładka żelbetowa - wielkie osiągnięcie polskich konstruktorów. Fot. PKD](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_952b6dceaa6261b2a10f619198253565.jpg)
![](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_074dfa79de8676f0cbb800cde20c3838.jpg)
![](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_4524fa9c8981c221e4acc0f2ce638423.jpg)
![Gmach Opery. Fot. PKD](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_0c954f191d55aaf3597d940ea1d7f8a6.jpg)
![Wizyta w siedzibie władz administracyjnych obwodu lwowskiego. Fot. PKD](https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2022/01/thumb_1f298fc27704df72f07c0853530fff39.jpg)
Małopolscy drogowcy i mostowcy 5 i 6 października zapoznawali się we Lwowie ze stanem przygotowań infrastruktury komunikacyjnej do ewentualnego goszczenia Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Była to też okazja do zwiedzenia zabytków tego pięknego miasta.
Wyjazdowe seminarium na temat “Inwestycje komunikacyjne Lwowa w świetle przygotowań do EURO 2012” zorganizowały wspólnie: Region Małopolski Polskiego Kongresu Drogowego i Oddział Małopolski Związku Mostowców RP. Lwów i Kraków – miasta podobnej wielkości i o wielu wspólnych kartach historii – były brane pod uwagę przy wyborze miast, w których mają być rozgrywane mecze turnieju organizowanego wspólnie przez Polskę i Ukrainę. Ostatecznie w Polsce UEFA wybrała: Gdańsk, Poznań, Wrocław i Warszawę, a decyzje w sprawie miast ukraińskich podejmie w grudniu br. We Lwowie liczą się z tym, że może być ona niekorzystna dla miasta.
O problemach infrastrukturalnych Lwowa była mowa podczas spotkania uczestników seminarium z zastępcą szefa administracji obwodu lwowskiego Tarasem Fedakiem i przedstawicielami urzędu odpowiedzialnymi za tę gałąź gospodarki. O tym jak trudne są to problemy świadczy wielkość budżetu, jaki w obwodzie przeznacza się na wszystkie drogi: krajowe, regionalne i lokalne. Wynosi on w tym roku około 300 milionów hrywien, czyli około 120 milionów złotych. W porównywalnym województwie małopolskim – jak szacuje dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich, wiceprezes PKD Grzegorz Stech – suma nakładów na drogi krajowe, wojewódzkie i inne samorządowe wyniesie w tym samym czasie 2, 5 mld złotych, czyli 20 razy więcej. Budżet obwodu lwowskiego przeznaczony jest wyłącznie na bieżące utrzymanie i niewielkie remonty, nie ma tam żadnych nowych dróg w budowie.
Dotyczy to również niestety odcinka autostrady M10, który miałby połączyć przejście graniczne Korczowa-Krakowiec, gdzie w 2012 roku ma się kończyć polska autostrada A4, ze Lwowem. W 1999 roku koncesję na budowę i późniejszą eksploatację liczącego 68 km odcinka otrzymało wybrane w przetargu konsorcjum, które jednak do tej pory nie rozpoczęło prac z powodu trudności w zdobyciu finansowania. Drogi na Ukrainie są w ogólnie złym stanie, sporo do życzenia pozostawia także baza hotelowa. We Lwowie w tej sytuacji główną inwestycją infrastrukturalną dla obsługi Euro 2012 pozostanie modernizacja lotniska.
Uczestnicy seminarium spotkali się także z pracownikami Politechniki Lwowskiej. Rozmawiano m.in. o możliwości zatrudniania absolwentów w polskim drogownictwie, odczuwającym brak wykwalifikowanych kadr. Ciekawostką, która zainteresowała wszystkich inżynierów, była znajdująca się nieopodal głównego gmachu Politechniki łukowa kładka z końca XIX wieku – pionierska na owe czasy konstrukcja żelbetowa na ziemiach dawnej Polski.