Lubelskie wyzwania drogowe
Budowa drogi ekspresowej S17 między Kurowem i Jastkowem w listopadzie 2012 r. Fot. GDDKiA o/LublinBudowa drogi ekspresowej S17 między Kurowem i Jastkowem w listopadzie 2012 r. Fot. GDDKiA o/Lublin

Budowa dróg S17 do Warszawy i S19 do Rzeszowa, modernizacja dróg wojewódzkich i poprawa stanu dróg powiatowych to najważniejsze wyzwania dla regionu lubelskiego. Działania te mają poprawiać dostępność transportową województwa i przeciwdziałać marginalizacji jego dużych części – stwierdzili uczestnicy zakończonego 9 bm w Puławach I Lubelskiego Forum Drogowego._x005F_x000D_

W forum wzięło udział kilkudziesięciu starostów, burmistrzów i wójtów z regionu, przedstawiciele administracji drogowej (GDDKiA i samorządowej) oraz firm branży drogowej. Patronat nad Forum objął marszałek woj. lubelskiego Krzysztof Hetman. “To szczególna okazja do przedstawienia strategii rozwoju infrastruktury komunikacyjnej regionu lubelskiego do roku 2020 i planów rozwoju sieci drogowej w perspektywie lokalnej. Pozwoli nie tylko na prezentację możliwości pozyskania środków na projekty drogowe w regionie w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, ale stanie się także szansą do wymiany doświadczeń oraz inspiracja do wspólnej pracy na rzecz rozwoju infrastruktury województwa” – napisał w liście do uczestników spotkania._x005F_x000D_

Drogi samorządowe czekają na inwestycje

Sieć dróg wojewódzkich na Lubelszczyźnie to 2172 km, co stanowi 8% długości dróg w regionie. Średnie dobowe natężenie ruchu na nich to 2711 pojazdów/dobę, ale na najbardziej obciążonych sięga maksymalnie nawet 14 tys. p/d. Przy założeniu, ze środki finansowe w kolejnej perspektywie będą zbliżone do tych z obecnego budżetu, przyjęto że na inwestycje na drogach wojewódzkich w latach 2014-2020 przeznaczy się 821 mln zł. Będą one skierowane na te drogi – zapowiedział Jacek Sobczak, członek Zarządu Województwa odpowiadający za transport – które mają najwyższą rangę w układzie komunikacyjnym regionu, największe natężenie ruchu i wymagają działań poprawiających bezpieczeństwo. Priorytetami będą: budowa, w dużym stopniu po nowym śladzie, drogi 747 z Iłży (woj. mazowieckie) przez nowy most na Wiśle w Kamieniu do Konopnicy (planowany koniec obwodnicy Lublina na drodze S19), która utworzy dodatkowe połączenie województwa z centrum kraju, rozbudowa drogi 835 z Wysokiego do Frampola, co usprawni komunikację Lubelszczyzny z Podkarpaciem a także ważnych dla wewnętrznych powiązań regionu dróg 815 i 820._x005F_x000D_

Dróg powiatowych na Lubelszczyźnie jest 5 razy więcej niż wojewódzkich, bo 10 748 km – stwierdził starosta lubelski Paweł Pikula – mają one jednak znacznie gorszy stan i trudniejszy dostęp do źródeł finansowania. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego przeznaczono na nie 198 mln zł, a 72 mln zł uzyskały projekty w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Powiaty przystąpiły do tzw. Megaprojektu “Poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej województwa lubelskiego poprzez budowę i przebudowę dróg powiatowych zwiększających dostępność do dróg krajowych i wojewódzkich”, sfinansowanego z RPO. W jego ramach wybudowano bądź zmodernizowano 155 km dróg i 48 km chodników. Starosta zapowiedział, że powiaty są zainteresowane kontynuacją takiej współpracy, jej efektem byłyby odcinki dróg stanowiące alternatywne połączenia miejscowości leżących przy drogach krajowych i wojewódzkich, ważne z punktu widzenia sieci drogowej. W nowej perspektywie możliwe będą także tak zwane Kompleksowe Projekty Powiatowe pozwalające na łączenie funduszy z różnych programów, z których korzystaliby różni beneficjenci ale służyłyby one razem realizacji spójnej koncepcji rozwoju powiatu._x005F_x000D_

Wielki rozwój sieci krajowej

Najważniejsze dla zewnętrznych powiązań regionu i perspektyw rozwoju pozostają oczywiście drogi krajowe. Słaba dostępność wynika z braku wystarczającej ilości dróg o najwyższych klasach technicznych, umożliwiających połączenia z największymi ośrodkami miejskimi oraz siecią dróg szybkiego ruchu wewnątrz kraju i Unii Europejskiej. Poprawa tej sytuacji jest możliwa poprzez budowę dróg szybkiego ruchu (ekspresowych i autostrad), budowę obwodnic miejscowości oraz przebudowę odcinków istniejących dróg z dostosowaniem ich do standardów obowiązujących w UE – stwierdził zastępca dyr. Oddziału GDDKiA w Lublinie Zbigniew Szepietowski. GDDKiA aktualnie prowadzi budowę drogi ekspresowej S17 na odcinku Kurów- Lublin – Piaski o długości 66,8 km, wraz z budową północno-wschodniej obwodnicy m. Lublin, o dł. 22,4 km, a także buduje obwodnice Frampola i Hrubieszowa w ciągu DK 74 Janów Lubelski – granica państwa. Generalna Dyrekcja prowadzi prace przygotowawcze do budowy dróg krajowych S12, S17 i S19. Ich realizacja zaspokoi potrzeby transportowe zarówno regionu (łącząc główne ośrodki miejskie województwa, tj. Lublin, Chełm, Zamość), kraju – stanowiąc połączenie głównych ośrodków regionalnych, tj. Warszawa – Lublin, Białystok – Lublin – Rzeszów jak i transeuropejskie. Za najpilniejsze zadanie trzeba uznać kontynuację budowy S17 w stronę Warszawy oraz łącznika tej drogi z gotową częścią obwodnicy Puław. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich planowanych zadań, sieć dróg krajowych w woj. lubelskim (autostrada A-2 z Siedlec do Kukuryk, drogi S12, S17 i S19 oraz obwodnice miast) ma liczyć 582 km. Przewidywane koszty tych zadań sięgają 22,1 mld zł. Lubelski Oddział GDDKiA ma także budować drogę S17 na terenie woj. mazowieckiego. Ten odcinek, o długości 62 km ma kosztować ok. 2,3 mld zł._x005F_x000D_

Te kierunki inwestowania są na ogół zgodne z rekomendacjami wynikającymi z krajowych i europejskich dokumentów strategicznych – ocenił prof. Tomasz Komornicki z Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN. Jednak realizacja zmian w sieci drogowej nie jest wolna od trudności. Przede wszystkim potrzeba jest większej koordynacji między szczeblem państwa i regionu, między regionami i wewnątrz regionów. Rozwiązania wymaga problem gęstości lokowania węzłów a także koordynacji inwestycji finansowanych z regionalnych programów operacyjnych i programu będącego w przyszłości kontynuacją obecnego Programu Rozwoju Polski Wschodniej z kończeniem budowy autostrad A2 i A4. Należy – zdaniem prof. Komornickiego – przeciwdziałać rozdrobnieniu środków, co oddaje hasło: “terytorializacja celów, a nie decentralizacja narzędzi”._x005F_x000D_

W trakcie dyskusji najsilniej brzmiały postulaty, powtarzające się od pewnego czasu, o pilnej konieczności ponownej kategoryzacji dróg, opracowania nowej ustawy o drogach publicznych i utworzenia obiecanego mechanizmu finansowania dróg samorządowych, zwłaszcza powiatowych, z odpisów od podatków. Wnioski te wykraczają poza skalę lokalną, zostaną opracowane i przedstawione przez Polski Kongres Drogowy resortowi transportu i parlamentarzystom w najbliższym czasie._x005F_x000D_

I LUBELSKIE FORUM DROGOWE – Zobacz więciej

Plan rozwoju sieci dróg – Jacek Sobczak, Członek Zarządu Województwa Lubelskiego

Loading...