Likwidacje zarządów dróg w Wielkopolsce
Drogi powiatowe znajdują się w różnym stanie. Źródło: prezentacja A. Czerwińskiego KRZDPDrogi powiatowe znajdują się w różnym stanie. Źródło: prezentacja A. Czerwińskiego KRZDP

Z końcem marca przestaje istnieć Zarząd Dróg Powiatowych w Jarocinie, z końcem maja ulegnie likwidacji Powiatowy Zarząd Dróg w Ostrzeszowie, a miesiąc później – Zarząd Dróg Powiatowych w Środzie Wielkopolskiej. Ich zadania przejmują wydziały w starostwach, co ma – jak się uzasadnia – przynieść oszczędności budżetowe. Już wkrótce w Wielkopolsce dwie trzecie powiatów nie będzie miało zarządu drogi.

Kolejna fala likwidacji powiatowych zarządów dróg w woj. wielkopolskim nastąpiła po ostatnich wyborach samorządowych, które w wielu miejscach zakończyły się wymianą ekip rządzących powiatami. Jako uzasadnienie podaje się oczekiwane korzyści finansowe. Starosta jarociński na łamach lokalnej prasy stwierdził, że w latach 2015 – 2018 zaoszczędzi w ten sposób 1,7 mln zł. Pracownicy administracyjni mają znaleźć zatrudnienie w wydziałach starostwa, a pracownikom brygady remontowej “zostanie zaproponowanych kilka rozwiązań”. Podobne są oczekiwania w Ostrzeszowie – tam jednak otwarcie się przyznaje, że w tworzonym Wydziale Zarządzania Drogami Powiatowymi w starostwie te same zadania drogowe będą wykonywane przez mniejszą liczbę zatrudnionych.

Ludzie znający realia powiatowego drogownictwa powątpiewają zarówno w to, że wydziały w starostwach będą rzeczywiście realizowały “te same zadania”, jak również w podawane kwoty oszczędności. Zarządzanie drogami wymaga specjalistycznej wiedzy – uważa jeden z powiatowych zarządców. Można zlecić firmom np. odśnieżanie czy inne działania utrzymaniowe, ale zarządy drogi mają odpowiedzialność za pas drogowy, wydają decyzje administracyjne, dokonują uzgodnień, prowadzą inwentaryzację – to nie są czynności, które wykona każdy urzędnik.

Również oszczędności mogą się okazać iluzoryczne. Inny zarządca, który również chce pozostać anonimowy, przytacza przykład zimowego utrzymania dróg. W jego powiecie zarząd drogi wydał na akcje zimową (uśrednione dane z kilku zim) 170 tys. zł. W sąsiednim powiecie, na takiej samej sieci, starostwo zapłaciło zewnętrznej firmie 700 tys. zł.

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, zarządcą dróg powiatowych jest starosta, który może powołać w celu realizacji tych zadań zarząd drogi. W woj. wielkopolskim już wcześniej były likwidowane zarządy dróg w powiatach – poprzednio taki los spotkał jednostki w Kaliszu, Gostyniu czy Wrześni. Jak oceniają drogowcy, wkrótce w 2/3 powiatów w tym regionie nie będą istnieć zarządy dróg. Podobna sytuacja jest w sąsiednim woj. łódzkim: tam na 23 powiaty tylko w 10 istnieją zarządy.

Loading...