Konsekwencje wprowadzenia Opłat Drogowych -23.06.2010

Na rok przed planowanym wdrożeniem nowego systemu poboru opłat drogowych w Polsce PKD zorganizował konferencję poświęconą społecznym i ekonomicznym konsekwencjom tej zmiany. Posłowie z Komisji Infrastruktury po wysłuchaniu wystąpień zapowiedzieli zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia w tej sprawie._x005F_x000D_

Krajowy System Opłat Drogowych zastąpi obecny system winiet i obejmie samochody ciężarowe o masie powyżej 3,5 tony a także autobusy. Zgodnie z zaprezentowanym w maju br. projektem rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury, polski system w 2014 roku obejmie ok. 4400 km dróg (autostrad, dróg ekspresowych i wybranych dróg krajowych), a docelowo aż 9000 km. Byłby to tym samym jeden z największych tego typu systemów w Europie. Prowadzony przez GDDKiA przetarg wyłoni niebawem wykonawcę tego systemu, który według założeń ma obowiązywać w Polsce od 1 lipca 2011 roku._x005F_x000D_

23 czerwca 2010 r. w Warszawie odbyła się konferencja Polskiego Kongresu Drogowego poświęcona wprowadzeniu nowego systemu poboru opłat drogowych. Uczestniczyli w niej posłowie, przedstawiciele jednostek badawczych podległych Ministerstwu Infrastruktury, reprezentanci organizacji i zrzeszeń transportowych, zarządcy dróg oraz eksperci z konsorcjów biorących udział w przetargu na budowę KSOD. Obecni na spotkaniu posłowie: Wiesław Szczepański i Andrzej Adamczyk zapowiedzieli wspólną inicjatywę zwołania jeszcze w lipcu nadzwyczajnego posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury, której są wiceprzewodniczącymi, celem omówienia przygotowań do wdrożenia KSOD w Polsce. Ich zdaniem, niewykluczone jest nawet przesunięcie o rok wprowadzenia systemu._x005F_x000D_

Prezes Polskiego Kongresu Drogowego Zbigniew Kotlarek podkreślił, że jednym z celów organizacji jest pozyskanie społecznej akceptacji dla wprowadzenia KSOD. Dotyczy to zarówno społeczności lokalnych, przez których obszary zamieszkania będą przebiegać szlaki transportowe, jak również kierowców firm spedycyjnych. Według niego wdrożenie KSOD powinno zostać powierzone konsorcjantowi, który posiada doświadczenie we wprowadzaniu tak dużego systemu, jaki dotyczy Polski. Zaznaczył, że konsorcjum, które wygra przetarg, powinno dysponować sprawdzonymi technologiami, które będą gwarantować interoperacyjność z innymi krajami Europy. Kluczowym aspektem dla społeczeństwa będzie sprawność systemu od pierwszych godzin jego funkcjonowania._x005F_x000D_

W zależności od zastosowanych w nim taryf, nowy system może istotnie wpłynąć na koszty działalności polskich firm transportowych i obniżyć ich konkurencyjność w stosunku do firm zagranicznych. W projekcie napisano, że maksymalna stawka może wynieść nawet 2 zł/km – zwróciła uwagę dr inż. Izabella Mitraszewska z Instytutu Transportu Samochodowego, czyli wielokrotnie wiecej niż wynosi koszt najdroższej winiety. Zdaniem Tadeusza Wilka, dyrektora Departamentu Transportu Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Drogowych i Bolesława Milewskiego prezesa zarządu Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, wysokie opłaty spowodują wzrost stawek frachtu, a to może przełożyć się na wyższe ceny towarów._x005F_x000D_

Kierowcy ciężarówek chcąc uniknąć opłat mogą zjeżdżać z głównych dróg. Projekt KSOD musi więc zapobiegać takim ucieczkom, by chronić infrastrukturę dróg lokalnych. Są one budowane z uwzględnieniem innych norm dotyczących dopuszczalnego nacisku na oś, niż drogi krajowe, dlatego wzmożony ruch najcięższych pojazdów może je zniszczyć. Przypuszczalnie wzrośnie także ilość wypadków drogowych na tych odcinkach – zaznaczyli Tomasz Pabis z Wydziału Inżynierii Ruchu Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie oraz Leszek Śmigas, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Starachowicach._x005F_x000D_

Aby nowy system spełniał swoją rolę, wraz z jego wdrożeniem musi ruszyć skuteczny system egzekwowania prawidłowego uiszczania opłat. Mirosław Maksimiuk z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego zadeklarował, że instytucja ta jest w pełni przygotowana do kontroli kierowców w planowanym terminie od lipca 2011 r. Zgodnie z ustawą Inspektorzy będą upoważnieni do zatrzymywania pojazdów i nakładania kar za nieprawidłowo uiszczane opłaty. Aby sprostać temu zadaniu ITD chce zatrudnić 513 inspektorów tylko w tym celu. M. Maksimiuk dodał też, że zgodnie z założeniami sfinansowanie wyposażenia Inspekcji w urządzenia kontrolne, pojazdy i umundurowanie to obowiązek firmy wdrażającej system, a koszty utrzymania inspektorów poniesie Państwo._x005F_x000D_

Loading...