Jak zabezpieczyć drogi przed klęskami żywiołowymi?

Trzydniowa debata poświęcona wykorzystaniu współczesnych technologii dla zabezpieczenia dróg przed skutkami powodzi, osuwisk i innych klęsk żywiołowych zakończyła się 1 kwietnia w Zakopanem. Przyjęto wnioski służące zapobieganiu klęskom i ułatwiające zwalczanie ich następstw.

Trzydniową konferencję zorganizował PKD – region małopolski, przy współpracy Związku Mostowców RP i Politechniki Krakowskiej. Wybór miejsca na tę konferencję nie był przypadkowy, bowiem w wyniku klęsk żywiołowych: podtopień i osuwisk region małopolski poniósł ogromne straty w stanie infrastruktury drogowej – przypomniał wicemarszałek województwa małopolskiego, Roman Ciepiela, przedstawiając strategię województwa w aspekcie klęsk żywiołowych.

Prof. Kazimierz Furtak – Rektor Politechniki Krakowskiej i Prezes Zarządu Związku Mostowców RP wygłosił referat wprowadzający o wybranych problemach inżynierskich na terenach górskich. Problemem jest zapewnienie rozwoju gospodarczego tych terenów przy zachowaniu warunków dla ochrony środowiska i zapewnienia równowagi oraz zasady zachowania zasobów dla przyszłych pokoleń. Przykładem są konflikty związane z trasowaniem nowych dróg czy modernizacją istniejących. Przykładami są problemy wynikłe podczas modernizacji drogi dr 7 i 47 (“zakopianki”), gdy w jednych miejscowościach protestowano przeciwko ograniczania dostępności do drogi szybkiego ruchu, a w innych kontestowano samo poszerzanie drogi.

Mówiąc o kwestii skutków powodzi prof. Furtak przypomniał, że współczesne podejście do ochrony przed powodzią opiera się na środkach dwojakiego rodzaju. Pierwsze – środki strukturalne: wały przeciwpowodziowe, zbiorniki retencyjne, poldery, kanały ulgi i inne obiekty hydrotechniczne, a drugie, tzw. niestrukturalne to działania takie, jak prognozowanie pogody czy systemy prawne – np. przepisy dotyczące użytkowania terenu w obszarach zagrożonych zalaniem czy system ubezpieczeń powodziowych. Efektem zastosowania środków z tych grup jest realizacja obu alternatywnych strategii: sterowania odpływem wody czyli “trzymania wody z dala od ludzi” i sterowania użytkowaniem terenu czyli “trzymania ludzi z dala od wody”.

W kolejnych wystąpieniach uczestnicy konferencji: przedstawiciele administracji drogowej, władz samorządowych, środowisk inżynierskich i naukowych oraz firm stosujących nowoczesne rozwiązania technologiczne omawiali szczegółowe tematy w sesjach tematycznych, poświęconych: zagadnieniom drogowym, problematyce wodnej oraz tematyce osuwisk. W oparciu o wygłaszane referaty oraz prezentacje na zakończenie konferencji przyjęto dokument zawierający wnioski i postulaty wynikające z najważniejszych wątków dyskusji.

Wnioski z konferencji w Zakopanem (30.03.- 01.04.2011)

Loading...