Regulacje prawne i praktyka stosowania drogowych barier ochronnych były tematem seminarium szkoleniowego zorganizowanego przez PKD 15 kwietnia w Warszawie. Nową sytuację w tej dziedzinie wprowadzają rozporządzenia Ministra Infrastruktury.
Minister Infrastruktury podpisał na początku kwietnia rozporządzenia zmieniające obowiązujące do tej pory rozporządzenia: w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych oraz w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Po zakończeniu żałoby narodowej zostaną one opublikowane w Dzienniku Ustaw i zaczną obowiązywać w ciągu 7 dni od tej daty.
Wydanie tych rozporządzeń – jak wyjaśniła Beata Leszczyńska, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad Ministerstwa Infrastruktury – wynikało z pilnej konieczności dostosowania polskich przepisów do normy przenoszącej normę EN 1317 w zakresie barier ochronnych. Norma ta, zatytułowana “Systemy ograniczające drogę” określa kryteria badań zderzeniowych i metody badań którym powinny być poddane systemy ograniczające drogę, w tym drogowe bariery ochronne, aby mogły być stosowane na drogach publicznych. Dostosowanie wynika z postanowień dyrektywy 89/106/EWG w sprawie zbliżenia przepisów prawnych i administracyjnych państw członkowskich Unii Europejskiej, dotyczących wyrobów budowlanych. Przepisy wykonawcze do ustawy o wyrobach budowlanych nakazują od pierwszego stycznia 2010 r. stosować w pełni zharmonizowaną normę EN 1317-5:2007+A1:2008 i podpisane rozporządzenia właśnie to umożliwią.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na podstawie rozporządzeń wyda niezwłocznie wytyczne do stosowania barier na drogach krajowych. Prace nad tym dokumentem w zasadzie dobiegły już końca – poinformował zastępca Generalnego Dyrektora Andrzej Maciejewski. W budzącej chyba najwięcej kontrowersji wśród projektantów dróg i producentów sprawie postępowania wobec projektów wykonanych przed wejściem w życie rozporządzeń i wytycznych zapowiedział, że zmiany projektów będą ostatecznością, po wyczerpaniu innych możliwości. Wytyczne, podobnie jak rozporządzenia stanowią, że nowe regulacje nie dotyczą barier już umieszczonych na drogach (np. w sytuacji wymiany zniszczonej bariery), a także projektów inwestycji drogowych, w których postępowanie przetargowe zostało rozstrzygnięte przed wejściem w życie zmienionych przepisów.
Wytyczne GDDKiA obowiązują na drogach krajowych i tych, których budową lub przebudową zajmuje się państwowy inwestor. Problemem pozostaje uregulowanie tych zagadnień na drogach samorządowych – zwrócił uwagę Lesław Kmieć z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Zarządcy dróg samorządowych często posiłkują się specyfikacjami GDDKiA dla opracowania własnych specyfikacji, mogą teoretycznie przygotować własne wytyczne, ale w praktyce jest to bardzo trudne, bo nie dysponują takimi możliwościami i środkami jak zarządca dróg krajowych. Mają też odmienne potrzeby ze względu na inne standardy dróg, szerokość pasa drogowego itp.
Pomimo zakończenia prac nad rozporządzeniami i wytycznymi, środowisko drogowe ma wciąż do nich wiele uwag – stwierdził Marek Bujalski z firmy Arcadis. Dotyczą one m.in. rozbieżności treści zapisów wytycznych z rozporządzeniami MI, braku wielu potrzebnych zmian w innych przepisach, które muszą uwzględniać projektanci, nieprecyzyjności wielu zapisów. Część zapisów jest co najmniej dyskusyjna (szczegóły w prezentacji). Oznacza to, że może wkrótce zajść konieczność nowelizowania tych przepisów. Podobnie powinny zostać znowelizowane przepisy rozporządzeń Ministra Infrastruktury dotyczących osłon przeciwolśnieniowych, konstrukcji wsporczych i osłon energochłonnych, po to, by uniknąć podobnego zamieszania jakie powstało w kwestii stosowania barier ochronnych.
Uczestnicy konferencji przed rozpoczęciem obrad uczcili minutą ciszy pamięć 96 ofiar katastrofy rządowego samolotu pod Smoleńskiem, w tym prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego i jego żony Marii Kaczyńskiej.