IV Konferencja BRD: jubileusze i ważne wnioski
IV Konferencja BRD: jubileusze i ważne wnioskiIV Konferencja BRD: jubileusze i ważne wnioski
Dwa tematy zdominowały zakończoną 27 września w Janowie k. Chełma (woj. lubelskie) IV Konferencję BRD Polskiego Kongresu Drogowego: działalność WORD-ów na rzecz bezpieczeństwa oraz problem młodych kierowców. Wspólnym mianownikiem okazał się wniosek konferencji, by oprócz egzaminu kandydaci na kierowców przechodzili obowiązkowe badania psychologiczne._x005F_x000D_
_x005F_x000D_
Współorganizatorami konferencji były w tym roku Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Białej Podlaskiej, Chełmie i Lublinie, obchodzące 15-lecie działalności. Jednym z ich podstawowych zadań jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez popularyzację przepisów ruchu drogowego wśród dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kultury jazdy kierowców. Na ten cel przeznaczają wolne środki jakie pozostają z podstawowej działalności, jaką jest egzaminowanie kandydatów na kierowców. Tyle mówią przepisy – zauważył Ryszard Pasikowski, dyrektor WORD w Lublinie – i choć ustawa prawo o ruchu drogowym była wielokrotnie nowelizowana to sprawy BRD są w niej ujęte bardzo ogólnie, bez zapewnienia źródeł finansowania._x005F_x000D_
_x005F_x000D_
Pomimo że środki nie były zbyt duże, udało się w minionych latach, w ramach programu Gambit Lubelski, przeprowadzić wiele projektów dotyczących głównie edukacji komunikacyjnej. Głównego, wymiernego celu programu Gambit 2000, jakim była redukcja liczby ofiar śmiertelnych o 50% w ciągu 10 lat nie udało się osiągnąć: w całej Polsce w okresie minionych 12 lat liczba wypadków spadła o 37%, a ofiar śmiertelnych – o 45%. Natomiast w woj. lubelskim w tym samym czasie spadek wyniósł odpowiednio: 39 i 45 procent._x005F_x000D_
_x005F_x000D_
Na czele zespołu przygotowującego program Gambit stał prof. Ryszard Krystek – wówczas z Politechniki Gdańskiej, a obecnie zastępca dyrektora ds. naukowych Instytutu Transportu Samochodowego. W wystąpieniu podczas konferencji stwierdził, że widoczny w Polsce brak społecznego zapotrzebowania na poprawę brd jest wynikiem braku woli politycznej. Brak rzetelnej wiedzy pochodzącej z badań sprzyja utrwalaniu opinii obiegowych, brakuje dobrze wykształconej kadry dla rozwoju i dystrybucji wiedzy o brd. Przypomniał rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia, która stwierdziła, że rządy krajów członkowskich ONZ powinny wspierać regionalne i lokalne programy brd odpowiednimi rozwiązaniami legislacyjnymi wzmacniającymi bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg, przeznaczać odpowiednie środki i kadry na kształtowanie świadomości o ryzyku utraty zdrowia i życia w ruchu drogowym, a także modernizować infrastrukturę w celu ochrony pieszych i rowerzystów przed zagrożeniem ze strony pojazdów._x005F_x000D_
_x005F_x000D_
Szczególnym przedmiotem troski powinni być młodzi kierowcy. W latach 2010-2012 osoby w wieku 18-24 lata stanowiły 17% ofiar (zabitych i rannych) w wypadkach drogowych, podczas gdy grupa ta stanowi tylko 9 proc. populacji. W roku 2012 w wypadkach spowodowanych przez młodych kierujących, zginęły 502 osoby. Zabici to głównie kierowcy oraz pasażerowie samochodów osobowych i motocykli. Nie jest to charakterystyczne tylko dla Polski: we wszystkich krajach OECD ludzie w tym właśnie wieku uczestniczą w 27% śmiertelnych wypadków drogowych – stwierdziła Maria Dąbrowska – Loranc z Centrum BRD Instytutu Transportu Samochodowego. Przyczynami takiego stanu rzeczy są przecenianie swoich umiejętności i świadome podejmowanie ryzyka oraz brak doświadczenia, w tym umiejętności przewidywania zagrożeń i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami._x005F_x000D_
_x005F_x000D_
Powinno to stanowić ważne wskazówki dla osób nauczających młodych umiejętności poruszania się po drogach. Celowe wydaje się wprowadzenie systemu stopniowego zdobywania prawa jazdy, poprzez stopniowe adaptowanie młodych ludzi do trudnych warunków ruchu drogowego. System ten składa się z 4 etapów: jazda z osobą towarzyszącą, jazda samodzielna, ale tylko w określonych warunkach np. młody kierowca nie może prowadzić pojazdu nocą ani jeździć z rówieśnikami. Jeśli taki okres próbny przebiegł pomyślnie, początkujący kierowca nabywa pełne prawa do prowadzenia pojazdu. Jeżeli w trakcie okresu próbnego młody kierowca popełnił jakieś wykroczenie, zostaje skierowany na dodatkowe szkolenie. Takie rozwiązanie zostało przetestowane w wielu krajach – stwierdziła Marta Dobrzyńska z Zakładu Psychologii Transportu i Fizjologii ITS._x005F_x000D_
_x005F_x000D_
Niestety, podobny system nie ma szans na obowiązywanie w Polsce. Niewiele zostało z przyjętych w 2003 roku założeń reformy systemu uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami – ocenił Maciej Wroński z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Zapowiadano wówczas wykorzystanie najlepszych światowych wzorców i kompleksową edukację kierowców, od szkoły po wiek dojrzały. Tymczasem – wbrew tym zapowiedziom – nie ma obowiązkowego zdobywania karty rowerowej przez uczniów szkół podstawowych, a nauczyciele prowadzący zajęcia z edukacji komunikacyjnej nie muszą mieć żadnego przygotowania z tej dziedziny – wystarczy, że spełniają warunki Karty Nauczyciela. Kandydaci na kierowców kat. B mieli przechodzić badania psychologiczne. Nie wprowadzono tego, pozostawiając jedynie tradycyjne badanie lekarskie. Nie wprowadzono nawet na egzaminie na kat. B elementu jazdy poza obszarem zabudowanym._x005F_x000D_
_x005F_x000D_
Uczestnicy konferencji przyjęli na zakończenie wnioski, w których domagają się dostosowania polskich rozwiązań szkolenia kierowców do uznanych międzynarodowo standardów. Wnioski, po ostatecznym zredagowaniu przez powołaną komisję zostaną przesłane do instytucji odpowiedzialnych za stanowienie i wdrażanie prawa w tej dziedzinie, będą także opublikowane._x005F_x000D_
_x005F_x000D_
Podczas konferencji grupa zasłużonych pracowników WORD-ów otrzymała odznaczenia i inne wyróżnienia, przyznane przez władze województwa. Medalami woj. lubelskiego uhonorowani zostali: dyrektor WORD w Chełmie Sławomir Niepogoda i jego zastępca Tadeusz Łańcucki. Przewodniczący Wojewódzkiej Rady BRD, Marszalek woj. lubelskiego Krzysztof Hetman przyznał także wyróżnienia za współpracę w obszarze bezpieczeństwa drogowego kilku instytucjom. Takie wyróżnienie odebrał m.in. prezes PKD Zbigniew Kotlarek, a także dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego Andrzej Wojciechowski i przewodniczący Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk prof. Janusz Dyduch._x005F_x000D_
_x005F_x000D_
Dodatkową atrakcję dla uczestników konferencji stanowiło zwiedzanie podziemi kredowych w Chełmie. Zapraszamy do zapoznania się z galerią zdjęć z IV Konferencji BRD Polskiego Kongresu Drogowego i wybranymi referatami i prezentacjami._x005F_x000D_
_x005F_x000D_
_x005F_x000D_
Wypadki z udziałem młodych kierowców w Polsce – M.Dąbrowska-Loranc, A. Zielińska (ITS)_x005F_x000D_
Psychologiczny rys młodego kandydata na kierowcę – wskazania dla szkół jazdy – M.Dobrzańska (ITS)_x005F_x000D_
Rola samorządów w systemie zarządzania bezpieczeństwem drogowym – prof. R.Krystek (ITS)_x005F_x000D_
_x005F_x000D_
30.09.2013
Loading...