





Temat dróg i komunikacji jest na pierwszym miejscu zainteresowań opinii publicznej i władz samorządowych wszystkich szczebli i stąd wielkie znaczenie takich spotkań jak Małopolskie Forum Drogowe – powiedział otwierając konferencję w Zakopanem członek Zarządu woj. małopolskiego Leszek Zegzda. W zakończonym 22 kwietnia trzydniowym Forum uczestniczyło ponad 100 samorządowców, przedstawicieli administracji drogowej i firm z branży.
Władze samorządowe dbają o rozwój komunikacji, gdyż od niej zależy jakość życia mieszkańców i życie gospodarcze. Świadczą o tym planowane nakłady inwestycyjne: w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym województwa, przy wielomiliardowych nakładach na inwestycje drogowe, inne działy wyglądają na “ubogich krewnych” – dodał marszałek Zegzda. Inwestycje drogowe realizować będą różne jednostki, w tym GDDKiA czy miasto Kraków, ale szczególna rola przypadnie w najbliższych latach Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Krakowie. ZDW to instytucja “na TAK”: gdy zgłaszane jest zapotrzebowanie na poprawę sytuacji komunikacyjnej w danym miejscu, siadamy do dyskusji wraz z lokalnymi samorządami i szukamy rozwiązań – dodał._x005F_x000D_
W programie strategicznym “Transport i Komunikacja” w perspektywie budżetowej 2014-2023 województwo założyło bardzo ambitne cele. Ma to być: skoncentrowanie wokół Krakowa sieci głównych szlaków drogowych, w tym o znaczeniu międzynarodowym, krajowym i regionalnym, tworzenie sprawnych połączeń drogowych pomiędzy subregionalnymi węzłami transportowymi oraz zwiększanie ich dostępności zewnętrznej i wewnętrznej. Zaplanowano także budowę obwodnic/obejść miast i miejscowości dotkniętych wysoką uciążliwością ruchu tranzytowego oraz rozbudowę połączeń drogowych służących efektywnemu skomunikowaniu obszarów o najniższej dostępności z Krakowem – poinformowała Iwona Zwierzyk-Klimek z Departamentu Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego. Powstanie m.in. droga S-7 od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Christo Botewa i na odcinku Lubień – Rabka, północna obwodnica Krakowa, nowe węzły na autostradzie A4 i obwodnice miejscowości na kilku drogach krajowych. Program wymienia rwnież budowę drogi ekspresowej Brzesko – Nowy Sącz i drogi S-1 Mysłowice (węzeł „Kosztowy II”) – Bielsko-Biała (węzeł „Suchy Potok”), która przebiega głównie przez woj. śląskie ale przetnie Małopolskę w okolicach Oświęcimia._x005F_x000D_
Bardzo poważne zadania inwestycyjne czekają także krakowski ZDW._x005F_x000D_