Tegoroczna konferencja Gambit była poświęcona przeglądowi realizacji projektów RID dotyczących różnych aspektów bezpieczeństwa.
Rozwój Innowacji Drogowych na rzecz bezpieczeństwa: perspektywa krajowa i regionalna – to tytuł XII Międzynarodowej Konferencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2018, która zakończyła się 13 kwietnia w Gdańsku. Kontynuuje ona tradycje odbywającego sie co dwa lata seminarium pod tą samą nazwą, organizowanego przez Katedrę Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej przy współpracy z Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej.
Tegoroczna konferencja była znacznie bardziej niż poprzednie skupiona na krajowych badaniach dotyczących bezpieczeństwa. W jej trakcie dokonano przeglądu projektów realizowanych w ramach programu badawczego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad “Rozwój Innowacji Drogowych RID”. Rozpoczęte przed dwoma laty badania objęte programem zmierzają do końca, większość referatów prezentowała w syntetyczny sposób stań badań i wstępne wnioski.
Ważną cechą tego programu – jak zwrócił uwagę prof. Stanisław Gaca z Politechniki Krakowskiej – jest jego interdyscyplinarność: w konsorcjach badawczych uczestniczyli przedstawiciele różnych kierunków, nie tylko technicznych ale także np. ekonomiści czy psychologowie. Co za tym idzie – nawiązały się nici współpracy między różnymi uczelniami. W badaniach na potrzeby projektów brało udział wielu młodych pracowników nauki, zdobywając cenne doświadczenia – zwrócił uwagę prof. Kazimierz Jamroz, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji.
Młodzi naukowcy mogli zaprezentować wyniki swoich badań podczas specjalnie im dedykowanej sesji, a także podczas sesji tzw. plakatowej. Przy plakatach streszczających i ilustrujących efekty badań, ich autorzy udzielali wyjaśnień zainteresowanym. Na zakończenie konferencji przyznano nagrody za najlepsze prace dla młodych naukowców. Pierwsze miejsce zdobyła Sylwia Pogodzińska z Politechniki Krakowskiej jako współautorka opracowania modeli wypadkowych dla różnych typów infrastruktury rowerowej.