Forum Bariery 2013: standardy do poprawki
Montaż barier drogowych. Fot. GDDKiAMontaż barier drogowych. Fot. GDDKiA

Blisko 3 lata po wprowadzeniu “Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych” w dokumentacji projektowej wciąż spotyka się opisy sprzed okresu obowiązywania normy EN 1317, a GDDKiA pracuje nad nowelizacją zarządzenia. Nikt nie poczuwa się natomiast do określenia standardów dla dróg samorządowych – stwierdzano podczas Forum Bariery 2013. PKD sprawował nad nim patronat honorowy._x005F_x000D_

Forum zakończyło się 8 marca w Krakowie. W konferencji, zorganizowanej przez wydawnictwo Media Pro Polskie Media Profesjonalne, uczestniczyło ponad 150 przedstawicieli administracji drogowej, producentów i dystrybutorów barier i innych urządzeń brd, projektantów i wykonawców inwestycji drogowych oraz naukowców. Była to pierwsza z planowanego cyklu, nazwanego Konferencje Specjalistyczne.

3 lata temu w atmosferze pośpiechu, spowodowanej końcem obowiązywania okresu przejściowego na stosowanie normy europejskiej dotyczącej systemów ograniczających drogę, zmieniono ministerialne rozporządzenie, a na jego podstawie Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wydał wytyczne stosowania barier na zarządzanej przez siebie sieci dróg. Wytyczne – jak powiedział Marek Bujalski z firmy Via Mens – od początku zawierały wiele błędnych zapisów, a ponadto okazały się niespójne z niektórymi przepisami rozporządzeń o warunkach technicznych dla dróg a także dla obiektów inżynierskich, a także prawa budowlanego. W wytycznych znalazła się także “furtka” mówiąca o tym, że dla projektów rozpoczętych przed ich wejściem w życie, można stosować normy poprzednie. Nawet teraz więc – jak zauważyła Jadwiga Wrzesińska, stykająca się z tym problemem jako inspektor nadzoru – w projektach dostarczanych wykonawcom znajdują się określenia barier, jakich nie powinno być w obrocie._x005F_x000D_

GDDKiA prowadzi prace nad aktualizacją Wytycznych – poinformował Jacek Gacparski z Wydziału Dróg i Mostów Dyrekcji. Usunięte zostaną oczywiste niedociągnięcia, mają to też wyraźnie być wytyczne do projektowania barier a nie ich “stosowania”. Zaproponowane kierunki zmian spotkały się z generalnie przychylną reakcją producentów barier, choć na pytanie zadane przez jednego z nich dlaczego prace toczą się w tajemnicy i nie poproszono o konsultacje wykonawców, żadna odpowiedź nie padła._x005F_x000D_

Nie było również komu odpowiedzieć na pytanie dlaczego na drodze klasy GP zarządzanej przez GDDKiA obowiązują wytyczne stosowania barier a na drodze identycznej klasy, ale będącej drogą wojewódzką czy inną samorządową już takich wytycznych nie ma. Nie mogąc się doczekać inicjatywy Ministerstwa Transportu, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach przygotował własne wytyczne dotyczące barier – poinformował jego dyrektor Zbigniew Tabor. Uwzględniają one specyfikę standardu dróg wojewódzkich, są jednak w ogólnych założeniach dość podobne do krajowych, w obu przypadkach bowiem posiłkowano się rozwiązaniami stosowanymi na drogach niemieckich. Poważnym problemem będzie jednak skłonienie 16 marszałków województw by przyjęli wytyczne do stosowania na podlegających im drogach._x005F_x000D_

W dyskusji wskazywano na wiele spraw domagających się rozwiązania, jak choćby problem krótkich odcinków barier, potrzebnych wtedy gdy trzeba osłonić punktową przeszkodę na drodze. Producent bariery może zadeklarować, że jest ona zgodna z normą europejską tylko wtedy, gdy sprzedaje odcinek równy temu który ma przebadany, a są one znacznie dłuższe. A wyrobu, który nie spełnia wymogów nie można zastosować i tak błędne koło się zamyka. Ale – tradycyjnie już na tego typu imprezach – zabrakło przedstawicieli administracji rządowej, którzy mogliby odnieść się do zgłaszanych problemów._x005F_x000D_

Podsumowując obrady Forum prof. Stanisław Gaca z Politechniki Krakowskiej stwierdził, że najważniejszym wnioskiem, jaki został sformułowany, jest konieczność położenia większego nacisku na projektowanie bezpiecznego otoczenia drogi, tak by minimalizować konieczność stosowania systemów zabezpieczających. One bowiem też są swego rodzaju przeszkodą na drodze i mogą stwarzać zagrożenie. Dotychczasowe kryteria doboru i zasady stosowania barier wymagają zmian w oparciu o najnowszy stan wiedzy technicznej. Ze względu na różne poziomy zagrożeń, zasadą projektowania systemów ochrony, w tym barier drogowych, powinno być ich zróżnicowanie. Nie można się jednak kierować tym, przez kogo droga jest zarządzana, lecz jakie spełnia funkcje w systemie transportowym. Powinna być stworzona możliwość indywidualizacji rozwiązań projektowych, w tym stosowania odstępstw od ogólnych wytycznych w sytuacjach nietypowych. Wśród zgłoszonych wniosków znalazły się także kwestie umożliwienia korzystania z informatycznych programów symulacyjnych przez projektantów, rozwiązanie kwestii integracji tak różnych urządzeń jak bariery ochronne i ekrany akustyczne, które zajmują coraz większą szerokość w pasie drogowym, a także uregulowanie w przepisach stosowania zabezpieczeń dla czasowej organizacji ruchu._x005F_x000D_

Loading...