Blisko 20 tys. przetargów dotyczących budownictwa drogowego i mostowego rozstrzygnięto w Polsce od stycznia do końca listopada 2009 r. W tym czasie zmieniono dwukrotnie prawo zamówień publicznych, a wciąż wiele przepisów wymaga zmian – stwierdzono podczas seminarium PKD z nowego cyklu “Bilans regulacji polskiego drogownictwa”._x005F_x000D_
Seminarium szkoleniowe “Prawne i ekonomiczne aspekty prawa zamówień publicznych w inwestycjach drogowych” odbyło się 15 grudnia w Warszawie. Poświęcone było głównie zapoznaniu przedstawicieli środowiska drogowego z tegorocznymi zmianami w regulacjach prawnych. Była to tzw. mała nowelizacja (ustawa z dn. 5.11.2009 o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych, wchodząca w życie 22 grudnia 2009 r.) i tzw. duża nowelizacja (ustawa z dn. 2.12.2009 o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw). Zmiany wprowadzone przez te dwa akty prawne przedstawił Dariusz Koba – prezes Centrum Zamówień Publicznych, ekspert PKD w czasie prac legislacyjnych nad tymi ustawami w Sejmie i Senacie._x005F_x000D_
Rynek, na którym są stosowane przepisy zamówień publicznych jest bardzo duży. Jak wynika z przedstawionego podczas seminarium raportu Grupy Marketingowej TAI, w Polsce od początku 2009 roku do końca listopada opublikowano ponad 187 tys. informacji o rozstrzygniętych przetargach na usługi, wykonanie i dostawy. Ponad 10% – dokładnie 19 650 – dotyczyło budownictwa drogowego i mostowego, w tym 17 646 wykonawstwa. Inwestorzy (zamawiający) zarezerwowali na realizację tych przetargów ponad 27 miliardów złotych i dodatkowo ponad 8,8 mld zł na roboty projektowe i zamówienia w systemie “zaprojektuj i buduj”. Oczywiście ceny zwycięskich ofert były na ogół niższe, ale liczby te pokazują jak duży jest rynek budownictwa drogowego w Polsce._x005F_x000D_
Członkowie Zespołu Wspólnych Inicjatyw PKD Iwona Zielińska i Paweł Ludwig zaprezentowali stan realizacji postulatów środowiska drogowego dotyczących zamówień publicznych. Znalazły się one m.in. w dokumencie złożonym w lutym 2008 roku w Ministerstwie Infrastruktury oraz przekazanym posłom z Komisji Infrastruktury. Pomimo kilkukrotnej zmiany przepisów od tamtego czasu, najistotniejsze zmiany nie zostały wprowadzone do obiegu prawnego. Chodzi przede wszystkim o: pełne, a nie wybiórcze stosowanie zasad FIDIC, wykluczanie ofert z rażąco niską ceną (ewentualnie eliminowanie ceny najniższej i najwyższej), objęcie zaliczkami usług projektowych, a nie tylko budowlanych, szersze uwzględnianie robót nieprzewidzianych._x005F_x000D_
Główny zarzut środowiska drogowego, że prawo i praktyka zamówień publicznych powodują nierówność stron, gdyż uprzywilejowują zamawiających kosztem wykonawców, po ostatnich zmianach uległ nawet wzmocnieniu. “Duża nowelizacja” znosi m.in. protesty i nakazuje wniesienie wpisu od odwołania nawet do kwoty 5 mln zł. Skrócono także terminy zadawania pytań do specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz terminy składania ofert._x005F_x000D_