Drogowe fakty i mity w raporcie PwC

GDDKiA zleciła firmie konsultingowej PwC przygotowanie raportu „Budowa dróg w Polsce. Fakty i mity, doświadczenia i perspektywy”. Najważniejsze wnioski z raportu: inwestycje poprawiły stan infrastruktury drogowej, wpłynęły korzystnie na gospodarkę i konkurencyjność, a formuły projektuj i buduj oraz optymalizuj i buduj pozwalają zapewnić najlepszą jakość efektów i będą rekomendowane innym inwestorom._x005F_x000D_

Raport podsumowuje rozwój infrastruktury drogowej (tylko dróg krajowych) w latach 2007-2013 i omawia warunki przygotowania i realizacji inwestycji prowadzonych przez Generalną Dyrekcję. Ta główna część raportu zbudowana jest na zasadzie zestawienia „faktów i mitów” dotyczących różnych aspektów procesu inwestycyjnego. Do faktów autorzy raportu zaliczają m.in. to, że w Polsce nie istniały standardy specyfikacji technicznych dotyczących wykonania i odbioru robót budowlanych. Opierając się o informacje dostarczone przez GDDKiA, raport stwierdza, że w nowej perspektywie finansowej inwestycje będą realizowane na podstawie wzorcowych specyfikacji technicznych, w tworzenie których jest zaangażowanych 200 przedstawicieli branży. Raport uznaje też za fakt to, że „GDDKiA jest otwarta na propozycje służące optymalizacji procesu inwestycyjnego, dlatego wprowadza formułę „projektuj i buduj” i „optymalizuj i buduj”. W nowej perspektywie tak będzie realizowana połowa kontraktów._x005F_x000D_

Inne ustalone przez PwC fakty mówią, że „ryzyka w kontraktach rozłożone są na obie strony, a ich podział oparty jest o międzynarodowe wytyczne FIDIC”, ponadto „w uzasadnionych przypadkach GDDKiA uznaje roszczenia wykonawców, w tym zwiększa wartość kontraktu”. Równocześnie autorzy raportu obalają „mity” towarzyszące inwestycjom drogowym, np. ten, że w Polsce buduje się najdrożej w Europie (średnia w Europie to 9,4 mln euro za km, w Polsce to 9,61 mln EUR). Do mitów zalicza tez przekonanie, że to kryterium najniższej ceny przy rozstrzyganiu przetargów uniemożliwia sprawną realizacje inwestycji. Dowodem obalającym to przekonanie jest informacja, że w latach 2007-2012 w terminie i zgodnie ze specyfikacją ukończono 74% inwestycji drogowych. Raport rozprawia się też z innymi „mitami”: że bez waloryzacji cen inwestycja nie może być zrealizowana, że wykonawca nie ma wpływu na zapisy SIWZ a czas na składanie ofert jest zbyt krótki”._x005F_x000D_

W konkluzji autorzy raportu, przygotowanego przez zespół pod kierunkiem prof. Witolda Orłowskiego, głównego doradcy ekonomicznego PwC stwierdzają, że „takie podejście oraz utrzymanie i kontynuacja wprowadzonych w ubiegłych latach rozwiązań, pomogą wybudować kolejne kilometry dróg w latach 2014- -2020, w oparciu o efektywną współpracę wykonawcy i zamawiającego przy realizacji inwestycji. Na końcu tekstu widnieje zastrzeżenie: „Informacja zawarta w raporcie nie powinna być wykorzystywana do innych celów niż te, dla których raport został przygotowany”. Niestety, nie ma tam informacji dla jakich celów raport został przygotowany._x005F_x000D_

Raport PwC dla GDDKiA – październik 2013

Loading...