Zakończyło się dwudniowe (17 – 18 października 2007) III Forum Polskiego Kongresu Drogowego. Efektem dwóch sesji plenarnych oraz dwóch tematycznych, poświęconych uwarunkowaniom prawnym i ekologicznym oraz materiałom i technologiom stosowanym w budownictwie drogowym, są dwie nowe inicjatywy stowarzyszenia PKD._x005F_x000D_
Zaproponowano powołanie Zespołu Wspólnych Inicjatyw, który w gronie zarządców dróg i inwestorów oraz przedstawicieli producentów maszyn i materiałów budowlanych, projektantów i firm budowlanych, wskazywał przepisy, które tworzą zbędne biurokratyczne bariery dla sprawniejszego przebiegu procesów inwestycyjnych._x005F_x000D_
Mamy na najbliższe pięć lat gwarancję wysokich nakładów finansowych na rozwój infrastruktury drogowej w Polsce. Rządowy program przewiduje, że do roku 2012 na drogi krajowe wydamy 121 miliardów złotych. By te środki efektywnie wykorzystać, by powstały odpowiednie odcinki autostrad czy dróg ekspresowych, musimy jeszcze uelastycznić przepisy prawa i obowiązujące procedury, które często utrudniają prowadzenie prac budowlanych. Temu służyć będzie właśnie Zespół” – powiedział Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.Szczególnie istotne dla drogownictwa są przepisy dotyczące przygotowania inwestycji (uzyskiwania decyzji lokalizacyjnych i pozwoleń na budowę), styku budownictwa i potrzeb ochrony przyrody oraz procedur inwestycyjnych. Ostatnio uchwalono zmiany do kilku istotnych dla inwestycji drogowych ustaw, z uwzględnieniem części postulatów środowiska drogowców. Można stwierdzić, że prawo jest bardziej dla nas sprzyjające, mimo że nasze oczekiwania były wyższe – stwierdził dr Tadeusz Suwara, przewodniczył sesji poświęconej uwarunkowaniom prawnym i ekologicznym._x005F_x000D_
Drugą ważną decyzją Forum jest oferta współpracy złożona organizacjom ekologicznym. Zdaniem uczestników Forum ujawniające się wątpliwości czy konflikty pomiędzy drogowcami a ekologami wynikają z braku wymiany informacji oraz niezbyt ścisłej współpracy na etapie przygotowania inwestycji infrastrukturalnych. Dlatego Polski Kongres Drogowy, jako pozarządowa organizacja, reprezentująca całą branżę drogowców, zaprasza do współpracy organizacje pozarządowe działające w sferze ochrony środowiska naturalnego. Zbliżenie obu środowisk, stworzenie swego rodzaju platformy wymiany poglądów czy nawet wspólna analiza konkretnych przypadków, przyczyni się do eliminacji potencjalnych konfliktów._x005F_x000D_
Dyskusja i ważne wnioski zgłoszone podczas obrad Forum – powiedział na zakończenie prezes Zbigniew Kotlarek – są też zobowiązaniem do rozpoczęcia prac przygotowawczych do Drugiego (w właściwie – licząc przedwojenne – Szóstego) Polskiego Kongresu Drogowego. Zgodnie z liczącą 80 lat tradycją, odbędzie się on jesienią przyszłego roku, w auli Politechniki Warszawskiej._x005F_x000D_