Projekt zmian w prawie przekazany Ministerstwu Infrastruktury

28 lutego 2008 r. przedstawiciele Zespołu Wspólnych Inicjatyw Polskiego Kongresu Drogowego, wraz z Prezesem Zarządu PKD, Zbigniewem Kotlarkiem, przekazali na ręce podsekretarzy stanu w Ministerstwie Infrastruktury: Zbigniewa Rapciaka, odpowiadającego za drogownictwo oraz Andrzeja Panasiuka, nadzorującego m.in. tematykę zmian w prawie opracowanie na temat koniecznych usprawnień dla przyspieszenia budownictwa drogowego. Te propozycje zawiera dokument z wynikami intensywnych prac Zespołu, prowadzonych od grudnia ub. roku., z udziałem szerokiej reprezentacji inwestorów, projektantów i firm wykonawczych – członków PKD._x005F_x000D_

Zespół Wspólnych Inicjatyw powołano podczas III Forum Drogowego, które obradowało w październiku 2007 r. Wówczas zostały zgłoszone liczne postulaty środowiska drogowego, a Zespołowi powierzono zadanie przygotowania propozycji koniecznych zmian prawnych, organizacyjnych i w zakresie dobrych praktyk, służących sprawnej realizacji inwestycji drogowych. W skład zespołu weszło 20 osób, wyłonionych na początku grudnia ub. roku podczas spotkania blisko setki przedstawicieli zamawiających, zarządców dróg, wykonawców i firm przygotowujących inwestycje drogowe w Józefowie. Zespół podzielił się na dwa podzespoły: ds. przygotowania inwestycji (prace tego podzespołu koordynowane są przez dr Tadeusza Suwarę – Transprojekt Warszawa) oraz ds. realizacji inwestycji (którego prace koordynuje Paweł Ludwig – MOTA-Engil)._x005F_x000D_

Zespół Wspólnych Inicjatyw będzie kontynuował swoje prace jako ekspercka reprezentacja środowiska dla opracowywania opinii, propozycji inicjowania dalszych rozwiązań służących sprawnej realizacji inwestycji drogowych i dla pełnego wykorzystania szansy zbudowania w nadchodzącym okresie nowoczesnej sieci drogowej w Polsce wynikającej z największego w historii Unii Europejskiej programu budowy i modernizacji dróg na lata 2007-2013.

W wyniku prac podjętych przez zespół nad identyfikacją, opisem i analizą konsekwencji istniejących barier i problemów oraz zaproponowaniem działań usprawniających powstał obszerny materiał analityczny. Proponuje się w nim m.in.:_x005F_x000D_

W obszarze przygotowania inwestycji:_x005F_x000D_

  1. rezygnację z uczestnictwa w procesie wydawania decyzji trzech organów ochrony środowiska (w przypadku dróg krajowych są to: wojewoda, minister środowiska i państwowy wojewódzki inspektor sanitarny) i oddanie decyzji w ręce jednego organu pozostawiając drugiemu funkcje odwoławcze i skuteczne ograniczeniu czasu na wydanie decyzji.
  2. wyłączenie drobnych przedsięwzięć z obowiązku uzyskiwania decyzji środowiskowej.
  3. umożliwienie stosowania pełnych procedur FIDIC a w szczególności wypłacanie zaliczek i tworzenie rezerw na roboty nieprzewidziane i słuszne roszczenia wykonawców.
  4. ograniczenie wysokości gwarancji na prace projektowe do 5 %.
  5. zawieranie umów w złotówkach.
  6. opracowanie i opublikowanie jednolitych specyfikacji technicznych dla robót drogowych.
  7. odejście od ceny jako jedynego kryterium wyboru wykonawcy projektu i nadzoru inwestorskiego.
  8. wprowadzenie instytucji rozjemcy do przetargów.

W obszarze realizacji:_x005F_x000D_

  1. wprowadzenie przetargów zamkniętych, połśczonych z certyfikacją przedsiębiorstw, uproszczenie procedur przetargowych. Szersze stosowanie przetargów dwustopniowych.
  2. wprowadzenie zaliczkowania robót oraz określenie maksymalnej wartości świadczenia za roboty nieprzewidziane.
  3. ogłaszanie przetargów w okresach zimowych tak, aby rozpoczynać prace budowlane w marcu-kwietniu.
  4. ustawowe zapewnienie nadrzędności drogi wobec infrastruktury technicznej umieszczonej w pasie drogowym i w jego bezpośrednim sąsiedztwie.
  5. wobec zbyt dużej ilości uzgodnień, wymaganych w procesie inwestycyjnym, należy wprowadzić zasadę, że brak opinii w ciągu 14 dni od daty wystąpienia o dokonanie takiego uzgodnienia, skutkuje uzgodnieniem.
  6. rozszerzenie katalogu robot i obiektów budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę – zezwolenie na budowę zjazdu powinien wydawać zarządca drogi – decyzją na lokalizację zjazdu, zatwierdzając zarazem projekt zjazdu.
  7. wydłużenie ważności pozwolenia na budowę np. z dwóch na trzy lata. Tak aby ważność wszelkich uzgodnień i warunków technicznych kończyła się z ważnością pozwolenia na budowę i odwrotnie.
  8. obniżenie wymagań dla personelu i dostosowanie do wymogów prawa (prawo budowlane) i sytuacji rynkowej.
Loading...